Toyota je zaslouženě hrdá na skutečnost, že v roce 1984 vytvořila trh kompaktních SUV představením svého prvního modelu RAV (Recreational Active Vehicle) s pohonem všech čtyřech kol (RAV4).

První městská čtyřkolka, uvedená jako kompaktní (délka 369 cm) třídveřový model, se zcela odlišovala od tradičních vozů s pohonem 4×4. Toyota RAV4 tehdy používala poměrně malý příčně zabudovaný motor 2,0 l, samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol. Tímto se začala psát historie trhu kompaktních SUV. Dnes v tomto segmentu soupeří přibližně 20 různých modelů konkurenčních značek.

 

Během tří generací Toyoty RAV4, prodávané ve více než 150 zemích, se od roku 1994 prodalo přes 4,5 milionu těchto vozů, z toho přes 1,2 milionu na evropských trzích.

Základní koncepční rysy stojící za úspěchem tohoto modelu se v nezmenšené míře uplatňují i u dnešní čtvrté generace. Stejně jako během posledních 18 let v rámci předchozích generací tohoto modelu byla nová Toyota RAV4 vyvinuta tak, aby plně reagovala na měnící se potřeby zákazníků v základním tržním segmentu SUV nižší střední třídy: rodiny vyznávající aktivní životní styl s rostoucími nároky na prostor a variabilitu.

Nová, čtvrtá generace Toyoty RAV4 je delší (+205 mm), širší (+30 mm) a nižší (-25 mm) než generace minulá. Zcela nový exteriér spojuje u čelních partií propracované prvky charakteristického stylu nového designérského směru Toyoty s čistou estetikou bez zbytečných ozdobných prvků, avšak s drsnou image odolnosti, která se očekává od vozu, jehož pohon všech čtyř kol tradičně nabízí schopnosti na vrcholu třídy.

Nová tvář Toyoty kombinuje designový jazyk Toyoty Under Priority u předních partií s provedením světlometů a LED světel pro denní svícení ve stylu Keen Look. Designový jazyk Under Priority se odráží ve velkém lichoběžníkovém otvoru v předním nárazníku a menší horní části masky chladiče ubíhající po celé šířce vozu mezi novými světlomety. Při pohledu z boku si nová Toyota RAV4 zachovává charakteristické znaky svých předchůdců, jakými jsou kompaktní stavba karoserie, stoupající okenní čára nebo nápadná silueta, typická pro všechny generace tohoto kompaktního SUV od Toyoty. K umocněné boční křivce a svalnatějším partiím kolem zadních blatníků se ještě přidává nový design zadních sdružených světel, která obtékají roh vozu při zdůraznění okna pátých dveří.

Nová výklopná záď se zabudovaným střešním spoilerem má nyní uchycení nahoře a otevírá se směrem vzhůru; rezervní kolo se přemístilo z pátých dveří pod podlahu zavazadelníku, čímž nové RAV4 získalo čistší a aerodynamičtější vzhled.

Nová Toyota RAV4 se bude nabízet v devíti různých barvách laku karoserie, včetně tří zcela nových.

Zcela nový design interiéru, spojující prostornou a pohodlnou kabinu s pracovištěm řidiče připomínajícím kokpit, staví na charakteristické praktičnosti modelu RAV4 doplněné o větší prostornost a kvalitnější povrchovou úpravu materiálů.

Dynamická a smělá architektura nové palubní desky využívá dva nápadné vodorovné nosníky (horní a spodní), přerušené pouze zakulacenou vzpěrou s kovovou povrchovou úpravou. Tato vzpěra, vycházející z tunelu spojovacího hřídele, ohraničuje nový přístrojový panel, volant a prostor pro nohy, čímž dokládá větší zaměření na řidiče v interiéru nové Toyoty RAV4. Na vysoké úrovni vnímané kvality v kabině vozu má podíl i široké použití kůže na přístrojovém panelu.
Veškeré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků je nyní vyvedeno v čistě modrém barevném tónu.

Komplexní paleta motorů nové Toyoty RAV4 zahrnuje dvě nové pohonné jednotky – vznětový agregát 2,0 l pro západoevropské trhy a zážehový 2,5 l pro Rusko – stejně tak jako vznětový motor 2,2 l nyní poprvé nabízený i v Rusku.

Kromě nového pohodlnějšího posazu za volantem s větším zaměřením na potřeby řidiče staví nová Toyota RAV4 na těchto klíčových atributech SUV, které doplňuje o vyšší tuhost karoserie, odladěné zavěšení předních i zadních kol, přepracovaný elektrický posilovač řízení a nový integrovaný systém jízdní dynamiky (Integrated Dynamic Drive System) se zcela novým režimem „Sport“. Provedená zlepšení společně zajišťují nové Toyotě RAV4 vyšší míru stability a jízdní agility na mokrých i suchých cestách.

Novou Toyotu RAV4 je možné objednávat s asistentem pro sjíždění příkrých svahů a systémem pro snadné rozjíždění v kopci. Asistent pro sjíždění příkrých svahů (standardně pro všechny varianty s automatickou převodovkou) je užitečný zejména při sjíždění namrzlých nebo zasněžených cest. Automaticky řídí volbu převodových stupňů, otáčky motoru a přibržďování jednotlivých kol v rámci soustavy ABS, aby řidič dokázal sjet svah bez nebezpečných smyků, a to i na těch nejvíce kluzkých vozovkách.

Nová Toyota RAV4 toho nabídne ještě mnohem a mnohem více: automatická dálková světla, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém pro monitorování mrtvých úhlů a tak dále.

Nová Toyota RAV4 je vybavena sedadly, jež mají konstrukci vyvinutou s ohledem na ochranu proti poranění krční páteře. Ve standartní výbavě je sedm airbagů, včetně kolenního airbagu řidiče a dvoukomorových bočních airbagů pro přední cestující. Vůz byl navržen tak, aby získal maximální pětihvězdičkové ohodnocení ve velmi náročných nárazových testech Euro NCAP dle regulí platných pro rok 2013.

Tisková zpráva/-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.