Špatně vybraná ojetina vás může přijít na opravách velmi draho

Autor: Tisková zpráva - 12. 10. 2016


Až dvě stě tisíc korun za šest let může dosáhnout rozdíl v provozních nákladech mezi dvěma typově podobnými ojetými vozy. Hlavní riziko na majitele peněženky číhá v opravách. Nejen v těch, které se dají očekávat, ale také ve věcech, které zanedbal předchozí majitel. U jednoho z prověřovaných vozů se tyto dvě položky vyšplhaly na 335 000 korun. Z výpočtů provozních nákladů pro vybrané dvojice vozů také vyplývá, že prémiové vozy nejsou vždy na provoz výrazně dražší. Naopak někdy nepříjemně překvapí i vůz běžné značky. To a mnohem více zjistil server Sauto.cz ve spolupráci se společností JiTiS CZ.

Nejvíc můžete prodělat na opravách

V porovnání dvojic typově podobných vozů se průměrný rozdíl v nákladech na opravy vyšplhal na 60 000 korun, a to za pouhé tři roky provozu. „Rekordmanem se v našem výběru stala dvojice Ford Mondeo a BMW řady 5. Jen nutné náklady na údržbu, opravy a práci servisu u BMW vyšly o 100 000 korun dráže,“ komentuje František Prošek, manažer serveru Sauto.cz. Podobně „nebezpečnou“ položkou jsou možné zanedbané opravy, v překladu to, co měl v závislosti na stáří vozu a najetých kilometrech již opravit a zaplatit předchozí majitel. Pokud něco z toho „odložil“, počítejte s tím, že sáhnete hlouběji do kapsy. Například u BMW X3 vyjde výměna vstřikovacích ventilů na 55 000 korun nebo spojky na 21 000 korun. Celkově se u tohoto vozu plánované a zanedbané opravy za šest let dohromady vyšplhají na 335 000 korun.

„Proto je důležité požadovat od minulého majitele jasný přehled provedených oprav a zkusit si vymínit finanční kompenzaci v případě nepravdivých údajů. V opačném případě kupujete zajíce v pytli,“ dodává Prošek. Desítky tisíc korun číhají vedle již zmíněného především ve všem, co se týká podvozku a náprav, například v zavěšení, čepech či nábojích kol. „Tyto velké opravy se často koncentrují v určitých fázích životnosti vozu podle najetých kilometrů. Při výběru tedy není ani tak důležité dívat se na stáří vozu, ale právě na najeté kilometry, které si necháte ověřit. A někdy je výhodnější koupit třeba o něco více ojetý vůz, který však právě prošel výměnou důležitých součástek,“ vysvětluje Prošek

Proti tomu jen menší roli, při srovnání podobných vozů a motorů, hraje amortizace či spotřeba, které se navíc často vzájemně vykompenzují. U prémiových značek nás totiž spíše zajímají silnější motory s vyšší spotřebou. Tyto vozy si na druhé straně lépe zachovávají hodnotu.

[table caption=“Příklady:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Položka,Průměrný rozdíl za 3 roky
Amortizace,9 834 Kč
Spotřeba,11 145 Kč
Provozní údržba,13 127 Kč
Opravy,60 204 Kč
Zanedbaná údržba,30 338 Kč
[/table]

Kolik si tedy skutečně připlatíme za prémiové značky?

Provoz prémiových značek nemusí být nutně dramaticky nákladnější. Například rozdíl mezi BMW řady 1 a Opel Astra H je po šesti letech jen 45 000 korun. Provoz Audi A3 oproti Fordu Focus dokonce vyjde o 8 000 levněji. Za provoz BMW 5 si majitel během šesti let oproti Fordu Mondeo připlatí jen 52 000 korun. Prémiová značka byla výrazně nákladnější jen v případě malých SUV, kde provoz BMW X3 oproti Hyundai ix35 stojí o 121 000 korun více.

„Provoz ojetého prémiového vozu nemusí být výrazně dražší. Prémiové vozy si lépe drží cenu, takže za ně po šesti letech dostanete o pár desítek tisíc víc. Kromě toho, se starším vozem již lidé nejezdí do značkových servisů. Proto se rozdíly cen za běžné úkony, jako je výměna oleje a filtrů, v podstatě stírají. Zásadní rozdíl může být v ceně některých náhradních dílů, které se v neznačkové podobě buď nedají vůbec pořídit, nebo jsou i tak drahé. Proto je nutné pečlivě se podívat, jaké díly vyměnil původní majitel a co čeká na vás,“ vysvětluje František Prošek.

Naopak nepříjemně někdy dokáže překvapit i vůz běžné značky. Při srovnání Fordu S-Max s Citroenem C4 Picasso se ukázalo, že majitel Fordu bude muset za šest let vyndat z kapsy o 188 000 korun víc. Neznamená to, že značka Ford je obecně drahá, ale tyto dva konkrétní modely vozů mezi sebou prostě mají velký rozdíl. U Fordu S-Max číhají položky jako vstřikovací ventily za téměř 50 000 korun, zatímco u Citroenu, který má méně najeto, se nebudou ještě muset měnit.

„I když platí určité zákonitosti, každý vůz je specifický a v nárocích na opravy se mohou lišit i dvě auta stejného modelu a značky vyrobené ve dvou sousedních letech. Běžný člověk nemá šanci srovnat všechny možnosti a nejsou toho schopni ani experti ze servisů. Proto nabízíme možnost on-line srovnání v naší databázi,“ vysvětluje k tomu Ing. Zdeněk Svoboda ze společnosti JiTiS CZ.

bmw-m5-e60

Čím větší, tím dražší

Porovnali jsme dvě dvojice menších rodinných vozů. Kromě toho jsme srovnali dva oblíbené větší vozy, vzali jsme si na paškál oblíbené kategorie MPV a menších SUV. Modelovali jsme tříletý a šestiletý provoz ojetých vozů s měsíčním nájezdem 800 kilometrů. Stranou jsme nechali značky Škoda a Volkswagen, které jsou specifické například díky nižší amortizaci.

Je jasné, že s velikostí jdou ruku v ruce vyšší náklady. Za provoz menších vozů majitel během šesti let zaplatí kolem 350 000 korun – tedy zhruba 4 800 korun měsíčně. U větších vozů je nutné připravit si spíše částku kolem 600 000 korun, tedy více než 8 000 korun měsíčně.

[table caption=“Příklady:“ width=“98%“ colalign=“left|left|center|center“]
,,Vůz,Provoz za 6 let
Menší vozy pro rodinu: ,Šestiletý provoz za cca 350 000 Kč,Opel Astra H,324 000 Kč
,,BMW 1 (E87),368 000 Kč
,,Audi A3,337 000 Kč
,,Ford Focus II,340 000 Kč
Větší vozy: ,Na šest let si připravte 600 000 Kč,Ford Mondeo,546 000 Kč
,,BMW 5 (E60),614 000 Kč
MPV: ,Za 6 let cca 400 – 550 tisíc Kč,Citroen C4 Picasso I,399 000 Kč
,,Ford S Max,565 000 Kč
Menší SUV:, 100 000 Kč na rok je běžný výdaj,Hyundai ix35,543 000 Kč
,,BMW X3,663 000 Kč
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru