Zhruba 40 % ojetin má stočený tachometr, u vozů z dovozu je to až 60 %. O malá čísla se zrovna nejedná, přesto lidé kupují auta z autobazaru i od soukromých osob zcela bez prověření historie. V budoucnu by na to ale mohli ošklivě doplatit, protože se v rámci celoevropského boje se stáčením chystá docela kruté opatření. Stočené automobily neprojdou STK.

Stáčení automobilů je celoevropský problém, což ostatně souvisí i s tím, že se vozy různě přesouvají, aby byly pro kupce atraktivnější. Kupříkladu italský vůz je nejdříve zaregistrován v Německu a poté je prodáván jako německý. Kolikrát takhle putuje od soukromníka do nějakého autobazaru, oba dva si chtějí trochu přilepšit, tak stočí pár kilometrů, a doplatí na to koncový zákazník. Ten si sice koupí levné auto, ale další peníze ho stojí servis a oprava všeho, co se pokazí. Kdyby tušil, kolik má vůz najeto, předpokládal by to, jenže takhle ho čeká nemilé překvapení.

Stočené kilometry pomůže odhalit STK

Překvapení, které si nikdo nepřeje, může v budoucnu vyjít najevo i během běžné STK prohlídky. Plánuje se totiž, že by technici při každé kontrole zaznamenávali stav tachometru, a pokud by někdy zjistili, že má vůz najednou najeto méně než minule, nesměli by mu potvrdit technickou způsobilost. Nemluvíme přitom o nějakém případu „co by, kdyby“, takhle se to opravdu plánuje.

Nejlepší je prověřit si vozidlo ještě před koupí

 

Kdo se chce vyhnout nepříjemným novinkám ohledně stavu svého vozu, má dvě možnosti. Buď si bude kupovat pouze nová auta, což je pro spoustu lidí z finančního hlediska nemožné, nebo si stav ojetiny před koupí prověří.

Není na tom nic těžkého. Stačí znát VIN kód a ten zadat do systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz. Ihned se vám zobrazí, kolik informací je o konkrétním voze k dispozici, a máte možnost si je za poplatek všechny přečíst. Jestliže o daném voze není nic známo, raději se poohlédněte po jiném, zavání to nekalým jednáním.