V rámci Off road dne pořádaného autorizovaným dealerem vozů Ford, společností Ford AMB, jsme se mohli povozit jak v terénu v Hummer Centru, tak i na silnici. Pro tyto účely pro nás byl připraven i tento bílý Ford Focus ST.  Za jeho volantem jsme strávili několik desítek minut a najeli několik desítek kilometrů. Berte tedy toto povídání spíše jako první jízdní dojmy než jako opravdový test.

Nový Ford Focus ST je rychlý a zběsilý hatchback. Pod jeho přední kapotou se ukrývá přeplňovaný čtyřválec EcoBoost o objemu 2,0 litru a o výkonu 184 kW/250 koní a 340 Nm. Díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a když nohu z plynového pedálu nesundáte, ručička rychloměru se zastaví až na cifře oznamující 248 km/h. Navíc není problém, jet na šestku 90 km/h, ale ani na trojku 180 km/h. Kdykoliv šlápnete na plynový pedál, Focus vystřelí – třeba i ze tří tisíc ot./minutu – a zrychluje tak, že vaše břišní svaly dostanou pěkně zabrat.

 

Při ostřejší jízdě je ale potřeba mít z auta respekt. Motor má výkonu na rozdávání, ale přední náprava ho na silnici nedokáže bezpečně přenést – opravdu hodně jí chybí samosvorný diferenciál. Elektronika jeho absenci (i když zapnuté ESP zasahuje citlivě) nedokáže nahradit a prokluzující kola (třeba i na trojku) umravnit. Když ESP vypnete, kdykoliv přidáte, musíte počítat s tím, že slovní spojení dostatek trakce ve slovníku Focusu ST nenajdete. Zapomeňte, že ze zatáček budete vyjíždět pod plným plynem! Brzy byste totiž mohli skončit ve stromě nebo v příkopu…

Výborné jsou přední sportovní sedačky Recaro. Jejich boční vedení je perfektní, jsou příjemně tvrdé a tělo v nich drží jako přibité! Přes zadek cítíte úplně všechno, jen ten volant toho moc neřekne. A když už, tak stejně jen šeptá. V dnešní době elektromechanických posilovačů ale už snad ani nic jiného čekat nelze, bohužel.

Samotnou kapitolou je zvuk motoru. I když oproti minulé generaci přišel Focus ST o jeden válec, o perfektní zvukový projev nikoliv. V tahu se z centrální koncovky výfuku ozývá návykové brutální hromobití, ale pokud pojedete klidně, výfuk si jen tiše ševelí. Na svědomí to má Active Sound Symposer, což je v podstatě jakési potrubí, které spojuje motorový prostor s interiérem a za pomocí elektronické klapka otevírá a zavírá přísun zvuku. Čím víc stojíte na plynovém pedálu, tím větší rámus v interiéru bude.

Trochu smutný jsem z toho, že se Ford rozhodl nabízet nové es-téčko pouze jako praktický rychlý stěhovák. Vybírat totiž můžete z  pětidveřového hatchbacku nebo praktického kombi. Sportovně střiženou třídveřovou variantu v ceníku nenajdete. Kam ten svět spěje?!

Co říci závěrem? Ford v případě Focusu ST postavil opravdu rychlé auto. Nový Ford Focus ST je návykový. Trochu mě mrzí absence samosvorného diferenciálu na přední nápravě, ale třeba ta tak chtěl Ford schválně, aby si připravil půdu pro nový model RS. I tak je Focus ST velmi zábavný – nabídne brutální zátah motoru, velmi dobrou ovladatelnost a adrenalin vám do žil bude pumpovat plnými dávkami.

Největším zklamáním je pro mě ale cena. Českému zastoupení automobilky bych chtěl vzkázat: „Forde, zamysli se a koukej pro zákazníky udělat Focus ST dostupnějším! To auto si zaslouží brázdit silnice a postávat v centrálních skladech!“ 856 (resp 895 za kombi) tisíc Kč, je prostě (hlavně ve srovnání s některými soupeři) opravdu hodně“

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.