Znáte pořad Retro, který natáčí Česká Televize? Každý díl je témeticky věnován jedné oblasti, kterou se redaktoři snaží prozkoumat hlouběji, aby i dnešní mladí lidé mohli vidět, jak to v dobách minulých chodilo a nebo aby ti starší z nás mohli zavzpomínat. Pojďme se společně podívat na ty díly, ve kterých se Retro věnovalo motorismu.

  1. Dálnice
    „Rozvoj automobilismu se nevyhnul ani socialistickému Československu. Jak přibývalo aut, tak rostla i potřeba první opravdové dálnice. Nová tepna pak spojovala dvě nejdůležitější města: Prahu a Bratislavu. Samotná stavba přitom byla relativně komplikovaná a veřejnost ji pečlivě sledovala. A dálnice jednou provždy změnila způsob, jak se v ČSSR cestovalo.“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  2. Moskvič
    „Posadit se za volant automobilu, to je sen, který pronásleduje dnes lidi už od dětství. V tomto dílu Retra pojedeme na výlet Moskvičem, abychom spolu s vámi zavzpomínali na tento legendární a nestárnoucí automobil z východního dovozu. Byl to taky první vůz, který se dovážel do Československa v rámci RVHP.“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  3. Motorismus za socialismu
    „Dívejte se, jak na silnicích přibývala auta a jak se rozvíjely služby pro motoristy v socialistickém Československu.“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  4. Rallye Paříž-Dakar
    „Rallye Paříž – Dakar. Jeden z nejbláznivějších podniků současného světa. Očistec pro lidi i stroje. Dvanáct tisíc kilometrů Francií a pěti africkými zeměmi. Tisíce kilometrů jízdy bez silnic, převážně jen podle kompasu. Historie Rallye Paříž – Dakar se píše od roku 1979. Když se v roce 1985 na startovním poli poprvé objevila posádka z Československa, navíc s neznámými vozy značky Liaz, nikdo skupině z východního bloku nevěnoval větší pozornost. Už o dva roky později Karel Loprais na písečných dunách skončil druhý a hned dvě tuzemské značky se začaly předhánět o to, která vyhraje všechny kategorie.“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  5. Škodovky
    „Škoda 1200 Sedan, Škoda 440 Spartak a Škoda 1000 MB. Auta, po kterých v 50. a 60. letech mnozí motoristé toužili. Většinou marně. Jak tato auta vznikala? A proč mají stále tolik fanoušků?“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  6. Sovětské vozy
    „Moskviče, lady, volhy, gazíky. Vozy z produkce bývalého Sovětského svazu jsou dodnes láskou řady motoristů. Vybavíte si, jakými auty jezdila třeba Československá lidová armáda, Veřejná bezpečnost nebo taxikáři? Byla to auta z továrny GAZ.“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  7. Tatra 603
    „Šestsettrojka vznikla jako auto pro vládní představitele. Zpočátku ji ale konstruktéři připravovali tak trochu načerno. Lidé na ní obdivovali aerodynamické tvary i tři reflektory vpředu. Záhy se ovšem v socialistickém Československu stala odznakem moci a postavení. Dívejte se, jak se vyráběla a kdo všechno jezdil a stále jezdí v Tatře 603.
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  8. Trabanty a Wartburgy
    „Čoudící bakelitová vozítka. Tak většinou viděli trabanty a wartburgy Češi před rokem 1989. Auta z NDR ale motorizovala velkou část populace. Jak lidé vzpomínají na východoněmecké vozy?“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  9. Velorex
    „Hadrák, hadraplán nebo hadrolet. To všechno byl Velorex. Zvláštní kombinace auta a motorky. A i když byl často vysmívaný, dodnes má spoustu fanoušků.“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.
  10. Traktory Zetor
    „Socialističtí předáci se jimi rádi chlubili. Družstevníci s traktory prý změnili tvář československého venkova. Ať už to bylo jakkoliv, značku ZETOR znal každý. V Brně jich každý rok sjížděly tisíce z výrobního pásu. Zemědělci si je pochvalovali i na ně nadávali zároveň. Podívejte se, jak vypadaly socialistické traktory a jak je obratně řídily mladé a nadšené traktoristky. A dozvíte se také, jak vznikla populární traktorová píseň skupiny Visací zámek.“
    Celý díl můžete shlédnout TADY.

Zdroj: www.retromanie.cz/-PS-


Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.