prvni-jizda-peugeot-5008

Nová generace Peugeotu 5008 má se svým předchůdcem stejné pouze jméno, vše ostatní se ale důrazně změnilo. Z prostorného MPV se stalo až sedmimístné SUV. Peugeot v České republice zahajuje prodej a při té příležitosti jsme se s autem krátce seznámili.

První osahání proběhlo velmi rychle v pražských Vysočanech, kde mají česká zastoupení značek PSA nové školící středisko. Pro začátek jsme si vybrali to nejlepší, co je pro 5008 v nabídce. Posadili jsme se do verze GT s nejsilnějším vznětovým motorem 2.0 BlueHDI 180k.

Peugeot 5008 přichází se stejným receptem jako menší 3008, stojí totiž na stejné podvozkové platformě EMP2. Jeho rozměry jsou ale větší ve všech směrech. Model 5008 je dlouhý 4 641 mm, široký 1 844 mm a vysoký 1 646 mm. Působivý je pak zejména rozvor náprav, který je jedním z vůbec nejdelších v segmentu, jde o 2 840 mm, což je například o 40 mm více než v případě Škody Kodiaq, kterou si zástupci značky vybrali ke srovnání.

 

prvni-jizda-peugeot-5008

A srovnávali také další věci. Větší než u Kodiaqu (720 litrů) je také zavazadlový prostor, jehož maximální hodnota může být až 780 litrů. Vůz se nabízí i se třemi řadami sedadel v sedmimístné konfiguraci. Zadní sedadla se dají nejen sklopit do podlahy, ale dají se také vyjmout. To je dnes prakticky nevídaná možnost. Jedno sedadlo váží 11 kg, takže manipulace s nimi bude vyžadovat určitou fyzickou výbavu.

Interiér je prakticky stejný jako v případě menší 3008. Na první pohled upoutá umístění kapličky přístrojů až na vrcholu palubní desky. Ukazatele přístrojů mohou být za příplatek digitální, tzv. „i-cockpit“ s více než 12″ úhlopříčkou s možností změny designu. Přednastaveno je pět režimů (čtyři jasně dané, pátý je personifikovaný). Nový i-cockpit umí zobrazovat nejen stejné funkce, které zobrazují analogové budíky, ale samozřejmě také například navigaci a podobně. Vzhled zobrazení lze vybírat levým kolečkem na opravdu volantu. Ten je opět velmi malý, zploštělý ze spodní, ale také z vrchní části.

prvni-jizda-peugeot-5008

Nový je také středový panel. Na tom se kromě dotekového displeje nachází také několik mechanických ovladačů, tlačítek, které ovládají, respektive přepínají zobrazení na až 8″ displeji multimedií. Samozřejmostí je možnost propojení a zrcadlení mobilního telefonu „Mirror Screen“ skrze systémy MirrorLink, Apple CarPlay nebo Android Auto.

Základem nabídky motorizací jsou benzinové tříválce 1.2 PureTech se 130 koňmi spojené s manuální nebo automatickou převodovkou, v obou případech se šesti rychlostními stupni. Zážehové jednotky doplňuje větší čtyřválec 1.6 THP s výkonem 165 koní s automatickou šestistupňovou převodovkou. Dieselové motory zastupují 1.6 BlueHDi se 120 koňmi se s šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou automatickou převodovkou nebo 2.0 BlueHDi se 150 koňmi s manuální šestistupňovou převodovkou. Pro verzi GT je výhradně vyhrazen nejsilnější vznětový motor 2.0 BlueHDi se 180 koňmi a s šestistupňovou automatickou převodovkou.

prvni-jizda-peugeot-5008

Pohon všech čtyř kol byste v nabídce hledali marně, nenabízí se a nabízet se nebude. Důvodem jsou prý přísná pravidla CO2, díky pohonu všech kol by se zvýšila hmotnost a tím pádem i spotřeba paliva. Řešením je podle zástupců automobilky funkce „Advanced grip control“, která mění nastavení odezvy a citlivosti plynového pedálu, stabilizace, ABS a podobně. V rámci této funkce nabízí nově Peugeot funkci „Hill Assist Descent Control“, tedy asistent sjíždění kopců, jehož minimální rychlost je 3 km/h. Aktivuje se ale pouze v neutrálu – lhostejno zda v případě manuální nebo automatické převodovky. Auto, kterým jsme se vezli, však touto funkcí vybaveno nebylo. Na rozdíl od menšího Peugeotu 3008 se pro 5008 nepočítá ani s hybridní verzí, důvodem je třetí řada sedadel, kvůli nimž se do auta nevejde elektromotor ani baterie.

První seznámení proběhlo s verzí 5008 GT 2.0 BlueHDi 180 k S&S s automatickou převodovkou EAT6. Jde o vrcholnou výbavu, s níž je spojen tento nejsilnější motor. Už otevření dveří prozradí velmi luxusní výbavu kombinující u tohoto konkrétního auta obložení palubní desky dřevem a čalounění kombinací kůže/Alcantara s efektním prošíváním. Interiér působí velmi hodnotně.

prvni-jizda-peugeot-5008

Nejvýkonnější motor v nabídce poskytuje výkon 133 kW/180 koní při 3 750 ot./min a točivý moment 400 Nm při 2 000 ot./min. Peugeot 5008 s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy a rozjede se až na 208 km/h. Motor je perfektně odhlučněn, do kabiny se zvuk dostává pouze odněkud z dálky. Potěší také spolupráce agregátu s automatickou převodovkou, která řadí hladce a intuitivně. Za volantem jsme strávili pouze 20 minut v pražském provozu, a tak je na jakékoliv soudy velmi brzy.

Česká veřejnost se bude moci s novými Peugeoty 5008 poprvé seznámit již od začátku května na tradiční akci Peugeot Emotion Day. K prvním zákazníkům se vozy dostanou na sklonku léta. Základní ceny jsou stanoveny na 545 000 Kč za verzi 1.2 PureTech 130 S&S MAN6, respektive 605 000 Kč ve verzi 1.6 BlueHDi 120 S&S MAN6, v obou případech jde o nejnižší výbavu ACCESS. Kompletní ceník je ke stažení ZDE. Ceník verze GT 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT6 začíná na 930 000 Kč. Kompletní ceník je ke stažení ZDE.