Víc než kdy dříve se tato problematika probírala zhruba před 6 lety. Tehdy byl zaveden bodový systém a vedly se polemiky o tom, co když člověk pojede o 1 nebo 2 km/h více než je povoleno. V té době uspořádala Policie ČR akci, kdy řidiči měli jezdit kolem radaru s ručičkou tachometru přesně na padesátce. Tato akce prokázala, že 98% automobilů jelo o 3-4 km/h méně, než uváděl tachometr. Proč vlastně výrobci nastavují tachometr na vyšší hodnotu než je skutečná rychlost?

Důvod je nasnadě – ukládají jim to evropské normy. Rychlost zobrazovaná na přístroji může být vyšší až o deset procent oproti skutečné rychlosti plus čtyři kilometry v hodině. To platí u všech vozidel, jak u osobáků, tak i náklaďáků a motorek. Protože přesnost rychloměru je ovlivňována také velikostí a nahuštěním pneumatik, výrobci raději využívají horní hranici povolené odchylky. Dalo by se říct, že výrobci nastavují rychloměry na vyšší hodnoty než je skutečná rychlost ze dvou důvodů. Zaprvé kvůli bezpečnosti a za druhé proto, aby si řidiči mysleli, jak jim auto krásně jede.

Nejzajímavější je však to, že i když řidiči vědí, že auto ve skutečnosti jede pomaleji než tomu tak je na rychloměru, tak pro jistotu, na úsecích měřených pevnými radary, zpomalují přesně na požadovanou rychlost a mnohdy zbytečně i pod ní.

 

Příklad za vše: Jedu po jižní spojce zhruba 84km/h, mám vyzkoušeno, že to je přesně 80km/h, a tím se nedopouštím žádného přestupku. Jedu bok po boku s jinými auty, která když najednou spatří průjezdové radary, zpomalí natolik, že je plynule předjedu a nechávám je daleko za sebou. Samozřejmě mají strach z pokuty.

Přitom je to svým způsobem zbytečné, protože i policejní radary mají svou toleranci. Záleží na tom, jakou rychlostí jedete. Od padesáti do sta kilometrů v hodině se odchylka pohybuje kolem tří kilometrů. Nad 100 kilometrovou rychlostí jsou to tři procenta počítána ze změřené rychlosti – pokud jedeme např. 120 km/h jsou to čtyři kilometry v hodině.

Právě v policejním Passatu se dá krásně vidět rozdíl mezi skutečnou a tachometrovou rychlostí. Ručička ukazovala zhruba 106 km/h, ale kolega sedící jako spolujezdec zaznamenal na radaru 98 km/h a od toho se teprve odečítá zmíněná tolerance.

-TJ-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.