Znáte to: Je prosinec a vyrazili jste na hory na pěknou lyžovačku. Avšak, vyvstává problém. Jakmile dojedete do jen trochu vyšších poloh, narazíte na pořádnou vrstvu sněhu na vozovce a začínají vám prokluzovat kola. Sypač nebo pluh v nedohlednu a poházená auta ve škarpě vám napovídají, že takhle to nepůjde. Právě v tomto okamžiku nastává okamžik na sněhové řetězy. Víte však, které si před vyjetím pořídit, jak je nasadit, nebo jak s nimi zacházet? Tento článek by vám s tím měl poradit.

Výběr řetězů

Základní informací, kterou byste měli znát, je rozměr pneumatik na vašem voze. Řetězy se prodávají v nejrůznějších velikostech a je velký rozdíl, nejen v ceně, zda li potřebujete řetězy na kola o průměru 20″ s pneumatikami o šířce 285 mm nebo na kola velikosti 14″ a pneumatik o šířce 185 mm.

 

Vhodnost řetězů pro vaše auto by mělo být uvedeno na obalu. Většinou tam bývá celá tabulka kompatibilních rozměrů. Náznakem kvality může být právě rozměrová řada použití. Univerzální výrobek, který je označován jako hodící se pro několik desítek velikostí, bude v reálných podmínkách méně účinný než řetěz použitelný jen na několik málo rozměrů.

Dalším vodítkem jak vybrat řetězy je informace, jak často se budete vyskytovat v kritických zasněžených oblastech. Pokud se za celou zimní sezónu vyskytnete na horách jen jednou a navíc v případě, kdy jste si spletli odbočku, určitě by se vám nějaké dražší řetězy nevyplatily. Pokud jste ovšem náruživým lyžařem, určitě bych o nějakých kvalitnějších řetězech popřemýšlel. Dle mého názoru by sněhové řetězy neměly chybět v žádném autě – nikdy nevíte, kdy se můžou hodit.

Také dosti záleží na tom, jak jste šikovní nebo jak velkou máte trpělivost. Pokud patříte mezi jedince, kteří si nezvládnou ani vyměnit píchlé kolo na autě, určitě se obloukem vyhněte klasickým „řetězovým“ řetězům. Ale nevěšte hlavu, existují i mnohem jednodušší řetězy. Ty se dají nasadit na kolo raz-dva a dále se o ně nemusíte starat.

Druhy řetězů

Mezi nejpopulárnější řetězy patří žebříčkové řetězy. Vyznačují se jednoduchou konstrukcí. Jde vlastně o základní řetěz, který má jednoduchou stopu. Žebříčkové řetězy také patří mezi nejlevnější řešení a dají se pořídit již od několika set korun. Nevýhodou je poměrně složitý způsob nasazování, kdy je potřeba vozidlem postupně najíždět na příslušné části řetězu.

Velmi osvědčenými jsou celoobvodové řetězy s H nebo X stopou. První typ vypadá jako žebříček, druhý má řetězy překřížené do tvaru písmene X. Jedná se vlastně o vylepšené žebříčkové řetězy s lepší přilnavostí a vedením. Výhodou je také daleko snazší způsob montáže na kola a také daleko větší účinnost na vozovce. Cenově vyjdou dráž, než klasické žebříčkové. Řetězy nemusíme nutně sundávat z kol v momentě, kdy nejedeme po sněhové pokrývce či na zamrzlé silnici, je však třeba počítat s jejich rychlejším opotřebováváním.

Jednodušší variantou s ohledem na manipulaci jsou látkové řetězy. Jedná se o takový návlek na kolo, dalo by se říci ponožku, která je vyrobena z jakési pytloviny se zhrubujícím efektem. Nefungují však tak dobře na ledu jako kovové a mají velmi omezenou životnost mimo sněhovou plochu.

Vyrábějí se také tzv. plastové řetězy kombinující plast a kov. Přes kolo automobilu se nasadí plastová chobotnice, která má na koncích ramen hroty. Tyto řetězy se nasazují ze všech nejjednodušeji. Nemají však takovou výdrž a záběr jako standardní celokovové řetězy.

A pro dnešek poslední možností jsou tekuté řetězy – klasické články jsou nahrazeny chemií. Řetězy se aplikují na pneumatiku přímo z tuby. Chemickou reakcí přilnou ke vzorku pneumatiky a ztvrdnou. Řetězy se odstraní jízdou po asfaltu. Přesnou výdrž v kilometrech se dozvíte od jednotlivých výrobců.

Pár rad na závěr

  • Pokud již nejedete po sněhu nebo zledovatělém povrchu, řetězy sundejte. Vyvarujete se jejich rychlému opotřebení nebo zničení.
  • Se sněhovými řetězy nejezděte rychleji než 50km/h a vyvarujte se prudkým rozjezdům a brzdění.
  • Řetězy nasazujte pouze na hnaná kola. Pokud vlastníte vůz s náhonem na všechna kola, instalujte řetězy pouze na nápravu zatíženou motorem – ne na všechna kola!
  • Dřív než vyjedete do zasněžené oblasti, vyzkoušejte si řetězy nasadit někde v suchu a bez stresu. Není nic horšího, než když hustě sněží, je tma a vy klečíte v mokru a snažíte se nasadit řetězy, které jste v životě neviděli.

-TJ-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.