Tým Peugeot Total obsadil všechna místa na stupních vítězů v Rallye Dakar v roce 2017 a ve 40. ročníku této soutěže bude opět usilovat o vítězství. Dakar 2018 se odehraje ve dnech od 6. do 20. ledna a jeho náročná 9000 km dlouhá trasa povede přes Peru, Bolívii a Argentinu.

Tým PEUGEOT Total pro Dakar 2018 vyvinul nový vůz. Zůstává v kategorii vozidel s pohonem dvou kol, nicméně PEUGEOT 3008DKR se letos vydá na trať ve verzi Maxi, která má šířku 2,40 metru pro dosažení větší stability.

Sestava „týmu snů“, která v loňském roce získala devět z desíti možných etapových vítězství, se v roce 2018 nemění: Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz, Sébastien Loeb/Daniel Elena a Cyril Despres/David Castera. Kvarteto jezdců se mezi sebou dělí o 19 dakarských vítězství (mezi motocykly i auty), zatímco PEUGEOT SPORT má na svém kontě šest vítězství ze sedmi účastí (1987 až 1990, 2015 až 2017).

Každý s vlastní barvou

Čtyři posádky, čtyři auta, čtyři barvy! Každý z vozů Peugeot 3008DKR Maxi má při Dakaru svou vlastní výraznou barvu na přídi a na střeše:

  • Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (č. 300): žlutou
  • Carlos Sainz/Lucas Cruz (č. 303): modrou
  • Sébastien Loeb/Daniel Elena (č. 306): bílou
  • Cyril Despres/David Castera (č. 308): červenou

Jeden z vozů PEUGEOT 3008DKR Maxi s posádkou Cyril Despres/David Castera odletěl do Jižní Ameriky poněkud dříve, už v polovině prosince, aby dokončil některé testy ve velké nadmořské výšce v Chile. Čtyři závodní vozy se 4. ledna zúčastní posledního shakedownu v Limě v Chile před tím, než se vydají k technické přejímce 5. ledna a na start 6. ledna.

Změny v technických a sportovních předpisech

Technické předpisy pro rok 2018 přinášejí několik úprav, které znevýhodňují vozů s pohonem dvou kol. Vozy s pohonem všech kol mají minimální hmotnost sníženou až o 100 kg a zdvih pérování zvýšený o 30 mm, zatímco PEUGEOT 3008DKR Maxi poveze 70 kg dodatečné zátěže. Inženýři divize PEUGEOT SPORT proto museli usilovně pracovat na tom, aby kompenzovali tento v předpisech zřídka používaný handicap.

Sportovní předpisy Dakaru se pro rok 2018 znovu pozměnily s cílem ztížit navigaci. Již není povoleno používání map ve vozech, zatímco trasa přináší několik mimořádně složitých úseků. Pro spolujezdce je nyní jejich práce ještě náročnější. Nicméně tato pravidla jsou stejná pro všechny.

Velmi náročná trasa

Pro letošní 40. ročník Rallye Dakar pořadatelé ohlásili obzvlášť náročnou trasu: pět etap v  písečných dunách Peru, tři etapy ve velké nadmořské výšce v Bolívii (v jednom bodě dosahuje 4786 m n. m.) a náročnou maratonskou etapu v Argentině, která je délkou téměř 1000 km a obávanou sekcí „Super Fiambala“ těžkou zkouškou odvahy pro všechny posádky! Dohromady to představuje celkem 8793 km, z toho 4329 km měřených úseků.

A co říkají…?

Bruno Famin, ředitel PEUGEOT SPORT: „Vzhledem k našim vítězstvím v posledních dvou ročnících, včetně umístění na 1., 2. a 3. místě v roce 2017, nemůžeme mít jiný cíl než vyhrát i letošní Dakar! Avšak ani zdaleka to nelze považovat za samozřejmost. Soutěž v roce 2018 vypadá jako vzrušující, ale velmi dlouhá a plná nástrah. Její trasa je delší než v loňském roce a je mnohem obtížnější, s několika dlouhými dny v poušti na samém začátku, přičemž na konci by se již mohly vytvořit velké odstupy mezi soutěžícími. Významným akčním úsekem bude 1000 km dlouhá maratónská etapa a ani Argentina nebude snadná. S přihlédnutím k našim konkurentům, kteří také usilovně pracují, a významným změnám v  předpisech, není pochyb o tom, že to bude mimořádně náročná soutěž. Zaměření se na vítězství je v tomto kontextu ambiciózním cílem. My ale můžeme věřit nejen v sílu Peugeotu 3008DKR Maxi, ale hlavně ve schopnosti našich čtyř posádek, z nichž každá je schopna vyhrát.“

Stéphane Peterhansel (PEUGEOT 3008DKR Maxi č. 300): „Myslím, že letos to bude velmi obtížná soutěž. Tato trasa připomíná africké počátky Dakaru s  velkým podílem pouště, dunami a možná i několika překvapeními na dlouhých úsecích. Všechno se zdá být velmi otevřené a nakonec to nemusí být ten nejrychlejší jezdec, kdo vyhraje. Na začátku tohoto projektu jsem se snažil znovu vrátit Peugeotu úspěch v Dakaru. Tohoto cíle bylo dosaženo a z  tohoto pohledu pociťuji trochu méně tlaku než v předchozích letech, ale samozřejmě stále chci vyhrát i tento poslední Dakar s Peugeotem! Auto je dokonce ještě konkurenceschopnější než v  loňském roce. Je širší a snadněji se ovládá v zatáčkách, což by nám mělo umožnit, abychom ještě lépe zvládali přejezdy přes duny. Všichni jsme spokojeni s touto nejnovější evolucí, s níž jsme již v  testech najezdili více než 5000 km: tedy vzdálenost srovnatelnou s délkou všech měřených úseků Dakaru.“

Carlos Sainz (PEUGEOT 3008DKR Maxi č. 303): „Na startu tohoto Dakaru se cítím dobře. Připravoval jsem obvyklým způsobem zintenzivněním programu mé fyzické přípravy před startem. Je to náš poslední Dakar s Peugeotem a vynasnažím se, aby byl úspěšný. Tým velmi usilovně pracoval na vývoji nového vozu PEUGEOT 3008DKR Maxi, který představuje krok vpřed. Myslím, že ze všech Dakarů, které se konaly v Jižní Americe, tento má nejvíc kilometrů v dunách. Navigace bude komplikovaná se spoustou jízdy mimo cesty. A začínat s tolika pouštními etapami hned v úvodu z něj dělá velmi zajímavou soutěž. V těchto podmínkách by nám měly pomáhat vlastnosti vozu PEUGEOT 3008DKR Maxi. Na druhou stranu nejnovější změny v  předpisech nehrají v náš prospěch, a to je další faktor, který je třeba mít na paměti.“

Sébastien Loeb (PEUGEOT 3008DKR Maxi č. 306): „Pro mě je to letos „teď nebo nikdy“. Je to moje poslední možnost vyhrát Dakar. V loňském roce jsme se ujistili, že máme potenciál zvítězit. Daniel odvedl dobrou práci, pokud jde o navigaci. To je zdrojem naší motivace. Víme, že to můžeme dokázat, a já mířím do Jižní Ameriky se záměrem vyhrát, to je jisté. Ale při Dakaru vstupují do hry nejrůznější okolnosti. Je velmi dlouhý a všechno můžete velmi rychle ztratit jen malou chybičkou, zvláště teď, když písečné duny opět tvoří tak významnou část trasy. To je pozitivní pro sport, protože to je to, co lidé očekávají od terénních soutěží. Na druhé straně je to také typ terénu, s nímž nemám mnoho zkušeností. Takže trasa není taková, aby mi pomáhala. Pokud jde o vůz, je mnohem stabilnější, jednodušeji se řídí a má lepší odpružení. Poskytuje nám větší důvěru a umožňuje nám jet trochu tvrději.“

Cyril Despres (Peugeot 3008DKR Maxi č. 308): „Už se soustřeďuji jen na terén a na obtížnost každé fáze soutěže. První etapy v Peru se uskuteční v  písku. Neměli jsme možnost strávit tolik času v dunách, ale nechává mne to v klidu, protože naše auto při jejich překonávání funguje dobře. Bude to pěkně horké na začátku a pak velmi rychlé, s užšími horskými úseky ve vysoké nadmořské výšce. A pak budou následovat takové etapy, jako jsou Belén a Fiambala, kterých se vždycky trochu obáváte… Je tu vysoká nadmořská výška, pohybující se písky a průjezdné kontrolní body, které se nikdy nedají snadno nalézt, což velmi komplikuje navigaci. Letošní Dakar bude opravdu složitá směs toho všeho!“