operativni-leasing-autobazar

Pět nejčastějších triků, kterými se majitelé ojetin snaží obelstít autobazary

Autor: Tisková zpráva - 20. 6. 2017


Velké autobazary denně odmítají vykoupit desítky až stovky vozidel. Důvodem však není rozdílná představa o výkupní ceně, jak by se leckomu mohlo zdát, ale snaha majitelů prodat vozidlo s nějakou vadou. Jaké jsou nejčastější triky, kterými se tito majitelé snaží autobazar obelstít, zjišťovala společnost Auto ESA, která během měsíce duben a květen 2017 realizovala vlastní průzkum zaměřený právě na tuto problematiku.

„V průběhu měsíce duben a květen jsme velmi pečlivě sledovali důvody, kvůli kterým jsme nevykoupili od zákazníka vozidlo a došli jsme k zajímavým závěrům,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a pokračuje: „Překvapivě největší strašák, tedy přetočené tachometry, se umístil až na čtvrtém místě.“ Podle statistiky tohoto autobazaru je totiž největším současným trikem snaha majitele prodat do autobazaru vozidlo s nefunkčním filtrem pevných částic nebo vůz zabavený exekutorem.

1. Chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic

Chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic je vada vozu, která se podle Auto ESA objevuje stále častěji. „Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru a tak se vůz snaží prodat,“ přibližuje situaci Foltýn. Podle něj bylo v tomto autobazaru odmítnuto během dvou měsíců 73 vozidel, u nichž filtr pevných částic nefungoval nebo vůbec nebyl. Z filtru je podle Foltýna nejčastěji odstraněna keramická vložka, nebo je ve vrchní části provrtán. „Oblíbeným trikem zkušených podvodníků je pak přeprogramování řídící jednotky, aby nepoznala, že je filtr nefunkční,“ říká Foltýn. Podle něj se pak na jeho nedostatečnou funkčnost přijde většinou až u emisní kontroly.

2. Exekuce

„Za dva měsíce bylo naší společností odmítnuto 49 vozidel, která byla zatížena exekucí,“ říká Foltýn. Podle Foltýna počet exekucí v České republice neustále roste. Lidé v exekuci se pak mnohdy snaží zbavit svého vozu i pod cenou. „Rekordmanem je asi dlužník z jihu republiky, který k nám přijel prodat Audi A8 za cenu převyšující milion korun,“ říká Foltýn a pokračuje: „Při kontrole se však ukázalo, že vozidlo je psáno na společnost s ručením omezeným, na kterou je vedena exekuce. Majitel firmy, respektive předmětného vozu, se však tvářil velice překvapeně a tvrdil, že o ničem neví. Vozidlo jsme samozřejmě nevykoupili.“

3. Maskované technické závady

Nejčastěji se maskují závady na elektroinstalaci a na prvcích výbavy, které lze v dané sezóně těžko odhalit. „Typicky to je například nefunkční vyhřívání zadního okna nebo zrcátek, což lze v létě velmi obtížně ověřit,“ říká Foltýn. Mnohem závažnější jsou ale podle něj snahy zamaskovat například špatnou funkčnost automatické převodovky, která tzv. „za studena“ špatně řadí. „S takovými pokusy se setkáváme poměrně často, proto vždy zkoušíme funkčnost řazení až po dokonalém vychladnutí vozu, resp. převodovky,“ říká Foltýn. Zajímavostí z poslední doby je podle něj snaha majitele staršího Volva zamaskovat špatnou funkci zavírání prosklené střechy. „Okno úplně nedoléhalo, což se ale dalo akusticky zjistit až při rychlejší jízdě nebo návštěvě automyčky. Majitel vozu to vyřešil po svém a do střešního těsnění nastříkal silikonový tmel.“ Vozidel s vědomě zamaskovanou závadou bylo odmítnuto 37.

4. Přetočené tachometry

Evergreen posledních let skončil v hitparádě triků na čtvrtém místě. „Během dvou měsíců jsme odmítli 29 vozidel s přetočeným tachometrem.“ Podle Foltýna jde oproti minulým letům o výrazný pokles, který si vysvětluje neustálou medializací problému a schopností velkých autobazarů takové vozy relativně snadno odhalit. Rekordmanem v podvádění je klient, který nabízel dodávku přetočenou o 350 tisíc kilometrů.

5. Zfalšovaná servisní knížka kvůli nedodržování servisního plánu

Velmi často se majitelé starších vozidel snaží při prodeji vytvořit dojem, že vozidlo bylo pravidelně servisováno a vedena jeho pečlivá údržba. V tomto autobazaru zjistili za dva měsíce takových případů 12. „Běžně se setkáváme se situací, kdy nám majitel vozu předloží servisní knížku s razítkem již neexistujícího servisu, nebo servisní knížku jiného vozu, kterou koupil někde na internetu,“ říká Foltýn. Podle něj jsou všechny vozy před výkupem velmi pečlivě kontrolovány a ke každému vozu je vypracován podrobný technický popis. „Jako určitou kuriozitu lze zmínit situaci, kdy nám klient předložil servisní knížku k vozu ŠKODA Superb s předním pohonem, ve které však byla uvedena kontrola mezinápravové převodovky Haldex, tedy vozu s pohonem 4×4,“ popisuje Foltýn naivitu některých majitelů vozidel.

Mezi další oblíbené triky pak patří například zatajení opravy vozu po havárii, jeho přelakování, nefunkčnost airbagů nebo montáž neschválených kol.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru