Jeden milion kilometrů je i pro taxikářský sen, Škodu Octavia TDI, pořádná porce. Za takový nájezd by se nemuselo stydět ani leckteré Volvo, o kterých jeden můj známý tvrdí, že při 500 000 km jsou teprve příjemně zajeté. Ale že to zvládne malosériový supersport, který má navíc místo původu v Itálii? Klobouk dolů.

Pagani Zonda je vyjímečným strojem, o jehož kvalitách se v našich končinách bohužel pouze dočteme, nebo s pusou dokořán můžeme sledovat videa z testování velkých zahraničních redakcí. Ani to však nebrání tomu, abychom ke strojům značky Pagani měli hluboký obdiv a respekt. Byť se jedná o továrnu charakteru spíše rodinné dílny, daří se jim produkovat neskutečně zdařilé a zdá se, že i kvalitní a trvanlivé stroje. Jedním z nejlepších důkazů je právě tato Zonda, která si od mechanicků vysloužila přezdávku „La Nonna“, tedy babička. Není se co divit, na silnicích jí můžete potkat již od roku 1998!

Začala jako Zonda C12 před neskutečnými sedmnácti lety. Pod kapotou se ukrýval šestilitrový dvanáctiválec AMG s poměrně průměrným výkonem 394 koní. Úžasně lehké šasi ale dopomohlo vozu na maximální rychlost 330 km/h. A protože výroba modelu Zonda oficiálně skončila až v roce 2011 (a to ne úplně doslova, speciální varianty vznikaly i nějakou dobu poté), je jasné, že Pagani muselo svou slávu neustále vylepšovat.

Ta samá „babička“ se tak dočkala i úpravy na model C12-S, jehož motor měl objem rovných sedm litrů a výkon 427 koní. Během následujících let se veškeré podvozkové a i jiné komponenty testovaly právě na tomto voze. Na supersport se jednalo o vážně nabitý a dlouhý život plný modifikací, a jak tovární jezdci neochotně přiznali, ne vždy bez karambolu a slušného chování. Bylo potřebovat vyzkoušet zkrátka všechno a ideálně při všech situacích.

Pagani Zonda „La Nonna“ se však dočkala velké slávy. Při příležitosti šedesátých narozenin Horacia Paganiho, zakladatele automobilky, byl vůz kompletně zrenovován a opraven do stavu nového kusu. Stroj je zatím vystaven v showroomu staré továrny, nicméně to rozhodně není jeho finální místo. Pagani dokončuje plánování nového továrního muzea a právě tam bude „babička“ hlavním exponátem.