Nový Fiat Panda 4×4 se podle prestižního britského magazínu TopGear stal SUV roku 2012

Autor: Pavel Srp - 2. 1. 2013


Porota TopGear Awards 2012 udělila prestižní mezinárodní ocenění SUV roku 2012 novému Fiatu Panda 4×4 především za jeho jízdní vlastnosti, komfort a off-roadové schopnosti.

Porota složená z redaktorů magazínu TopGear zvolila novou Pandu 4×4 z mnoha schopných a také výrazně dražších konkurentů. Zvláště ocenila nový revoluční dvouválec 0,9 TwinAir, který je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou se sníženým rozsahem prvního převodového stupně. Tato kombinace poskytuje Pandě 4×4 excelentní trakci v terénu a sílu v prudkém stoupání.

„Je to dobrý off-road. Jistě, mohl by mít uzávěrky diferenciálů, místo toho má ale chytrý elektronický systém řízení trakce, dostatečnou světlou výšku a první převodový stupeň s nízkým rozsahem,“ konstatovala porota TopGearu. „Trakce ve stoupáních je pozoruhodná, částečně i díky velmi vhodným pneumatikám. Panda je také dost lehká a nemusí tak bojovat s vlastní hmotností. Má ale i jiné přednosti. Pokud zvolíte verzi s motorem TwinAir s šestistupňovou převodovkou, nepotrápí vás ani dálnice. Navíc je natolik kompaktní, že se velmi snadno proplete mezi stromy či skalnatými překážkami, což plnohodnotné off-roady zcela určitě zastaví.“

Panda 4×4 je v segmentu A jediným modelem s pohonem všech kol a svými schopnostmi je schopna konkurovat i mnohem větším a dražším off-roadům. Je vybavena trvalým pohonem všech kol, který se v případě potřeby aktivuje zcela samočinně a řidiči tak umožňuje čelit jakkoliv náročným podmínkám s naprostou lehkostí. Standardně je vybavena systémem elektronické kontroly stability ESC (Electronic Stability Control) s funkcí elektronické uzávěrky diferenciálu ELD (Electronic Locking Differential). Tato funkce poskytuje řidiči pomoc během řízení a usnadňuje rozjezd na kluzkém povrchu.

Fiat Panda 4×4 nabízí veškerou dynamiku a komfort, které jsou zapotřebí pro zdolávání dlouhých a náročných tras. Za to vděčí zejména přepracovanému zavěšení kol (zavěšení typu MacPherson vpředu a vlečené nápravě s torzně poddajnou příčkou vzadu), dále šestistupňové převodovce s nižším rozsahem prvního převodového stupně a motoru TwinAir, který zvýrazňuje off-roadové vlastnosti tohoto modelu a zajišťuje optimální rozjezd i v prudkém stoupání.

Aby byla zajištěna maximální možná přilnavost na jakémkoliv typu porvchu, nový model využívá pneumatiky 175/65 R15 84T M+S. Panda 4×4 je připravena na zdolávání drsného a náročného terénu. To ostatně dokládají také velkorysá světlá výška (16 cm u verze MultiJet II a 15 cm u verze TwinAir Turbo) jako i excelentní off-roadové parametry: úhel nájezdu 21°, úhel sjezdu 36° a přechodový úhel 20°.

Fiat Panda 4×4 nabízí volbu mezi dvěma typy pohonných jednotek, v obou případech se systémem Start&Stop. Jedná se o nový zážehový motor 0,9 TwinAir Turbo o výkonu 85 k a vznětový přeplňovaný agregát 1,3 MultiJet II o výkonu 75 k. Ve srovnání s pohonnou jednotkou 1,2 Fire předchozí generace Pandy 4×4 nabízí nový motor TwinAir Turbo o 40 % vyšší točivý moment. To v kombinaci se šestistupňovou převodovkou se sníženým rozsahem prvního převodového stupně zajišťuje snadnější rozjezd do kopce, větší pružnost i akceleraci. Podobné zlepšení je patrné i u vznětového motoru MultiJet II, kde točivý moment vzrostl o 30 %.

Vůz nabízí bohatou standardní výbavu, která zahrnuje například systém elektronické kontroly stability ESC s elektronickou uzávěrkou diferenciálu ELD, manuální klimatizaci, rádio s CD/MP3 přehrávačem, 15palcová leštěná litá kola, pneumatiky 175/65 R15 M+S, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a zadní opěrky hlavy. Paleta volitelných doplňků zahrnuje například inovativní systém City Brake Control, posuvná zadní sedadla nebo systém Blue&Me TomTom2 LIVE.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru