bmw m3 cs

Nová speciální edice BMW M3 CS nabízí skvělé vyvážení vysokého výkonu a neomezené každodenní praktičnosti. Inženýři BMW M GmbH zároveň dokázali pečlivě vyrobenými modifikacemi zintenzivnit dynamický a emocemi naplněný charakter BMW M3.

Například rozsáhlé použití plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) udrželo hmotnost nového BMW M3 CS na extrémně nízké úrovni. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 1585 kg (podle normy EU, bez řidiče). Z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny CFRP je také vyrobena značná část karoserie, včetně přední kapoty, která je ve výsledku o 25 % lehčí, než v případě běžného BMW M3. Dlouholeté zkušenosti BMW v oblasti výroby karbonových dílů a plastů vyztužených uhlíkovými vlákny přinesly v případě BMW M3 CS své ovoce. Střecha vyrobená z uhlíkových kompozitů je sama o sobě o šest kilogramů lehčí než běžná střecha z ocelového plechu. Dalším přínosem tohoto extrémně lehkého a zároveň pevného materiálu je odpovídající snížení těžiště vozu, které BMW M3 CS propůjčuje ještě agilnější ovladatelnost.

Zadní část se vyznačuje přepracovaným zadním spoilerem s Gurneyho lištou z nelakovaného karbonu. Tato aerodynamická odtrhová hrana vede přes celý okraj víka zavazadlového prostoru a výrazně snižuje vztlak na zadní nápravě. V zájmu každodenní praktičnosti není BMW M3 vybaveno ochrannou klecí proti převrácení.

 

Vynikající dynamika nového BMW M3 nespočívá pouze v přepracovaném zavěšení ve srovnání s M3 s paketem Competition (tlumiče a pružiny), ale také v mírném nárůstu výkonu řadového šestiválce. V BMW M3 CS dosahuje výkonu 460 k, což je o 10 koní více než v případě BMW M3 s paketem Competition. Maximální točivý moment se zvýšil o 50 Nm na 600 Nm. Nezaměnitelný zvuk pohonné jednotky M je úkolem pro M sportovní výfuk, který byl pro verzi CS speciálně vyladěn a jehož čtveřice koncovek skvěle ladí se zadním difuzorem z uhlíkového kompozitu.

Bohaté použití alcantary a dvoubarevného koženého čalounění v kombinaci Silverstone/černá umožnilo vývojovým inženýrům a designérům BMW M GmbH vytvořit interiér plný podmanivé sportovní atmosféry. Proto je startování motoru prostřednictvím nového červeného tlačítka start/stop mimořádně trefným doplňkem. Stanoveným cílem bylo maximálním způsobem odstrojit interiér a tím docílit výrazné úspory hmotnosti. A i tak, navzdory ryze sportovnímu pojetí interiéru BMW M3 CS, které se odráží také v lehkých M sportovních sedadlech, se cestující nemusí obejít bez takových prvků výbavy, jakými jsou automatická klimatizace nebo vysoce kvalitní, specificky upravený audiosystém Harman Kardon.

Speciální edici BMW M3 lze objednávat od ledna 2018. Vysokovýkonný sedan, který kvůli výrobním faktorům vznikne v omezeném počtu přibližně 1200 kusů, se bude vyrábět od března 2018 v továrně BMW v Regensburgu.

Vysokootáčková koncepce a technologie přeplňování. Řadový šestiválec nabízí ještě vyšší výkon

Řadový šestiválec má u BMW dlouholetou tradici a také v novém BMW M3 CS je „zodpovědný“ za výkon nejvyšší úrovně. Maximální výkon se ve srovnání s M3 s paketem Competition zvýšil o 10 koní na celkových 460 koní a je k dispozici při 6250 ot./min. Maximální točivý moment 600 Nm vykazuje přibližně 10% nárůst (v případě M3 s paketem Competition činí 550 Nm) a lze ho využívat v extrémně širokém rozpětí od 4000 ot./min do 5350 ot./min.

Takto vysoký výkon propůjčuje novému BMW M3 CS dynamiku supersportovního vozu. Sprint z 0 na 100 km/h zabere pouhých 3,9 s, zatímco nejvyšší rychlost BMW M3 CS, jež je standardně vybaveno M Driver’s paketem, je elektronicky omezena na 280 km/h.

Vysoký výkon třílitrového šestiválce lze přičíst jeho konstrukci, díky níže se motor snadno vytáčí do vysokých otáček, systému přeplňování s dvojicí turbodmychadel a extrémně účinnému chlazení stlačeného vzduchu. Technologie M TwinPower Turbo v BMW M3 CS tvoří dvojice velmi rychle reagujících jednokomorových turbodmychadel, vysokotlaké přímé vstřikování paliva, variabilní časování ventilů VALVETRONIC a plně variabilní ovládání vačkových hřídelů Double-VANOS. Šestiválcová pohonná jednotka díky tomu nabízí výkon a maximální účinnost. Plnicí tlak nepřetržitě roste již od volnoběžných otáček, zatímco plně variabilní časování ventilů a vačkových hřídelů pomáhá udržovat vysokou účinnost motoru. Tato opatření nejen že motoru umožňují nepřetržitě generovat vysoký výkon v širokém spektru otáček, ale zaručují také mimořádnou hospodárnost. Výsledkem je nízká spotřeba paliva, a tudíž i nízké emise CO2 (spotřeba paliva: 8,3 l/100 km, kombinované emise CO2: 194 g/km).

Uzavřené provedení bloku motoru řadového šestiválce je výrazně pevnější, díky čemuž umožňuje vyšší tlaky ve válcích a lépe se hodí pro vysokootáčkovou koncepci a přeplňování. Řadový šestiválec tak nabízí ještě vyšší výkon. Stěny válců jsou nastříkané dvojitě tvrzeným povlakem snižujícím hmotnost. Dalším prvkem, navrženým po špičkové výkony, je kovaný klikový hřídel, který se může pochlubit odlehčenou konstrukcí, avšak zároveň vysokou torzní tuhostí. Díky tomu je setrvačná hmotnost na nízké úrovni a dvakrát přeplňovaná jednotka tak nabízí ještě rychlejší reakce.

Samozřejmě že pohonná jednotka M musí mít také náležitý zvukový projev. V případě nového BMW M3 CS se tohoto úkolu zhostil zdvojený výfukový systém se čtveřicí koncovek, které jsou úhledně začleněny do tvaru zadního difuzoru. Systémem klapek řízený protitlak výfukových plynů je co možná nejnižší, což vylepšuje nástup výkonu. Elektronicky řízené klapky, které jsou umístěné přímo za zadním tlumičem výfuku, jsou navrženy tak, aby poskytovaly optimální zpětnou vazbu na zatížení motoru v celém rozsahu využitelných otáček a také generovaly nezaměnitelně sportovní M zvuk. Řidič může měnit způsob fungování klapek volbou jízdního režimu. Koncovky s vyraženým logem M jsou vyrobeny z nerezové oceli.

Hnací sílu motoru na zadní kola nového BMW M3 CS přenáší osvědčená sedmistupňová M dvouspojková převodovka Drivelogic. Extrémně rychlé změny převodových stupňů znamenají, že nedochází k přerušení přenosu hnací síly, zatímco funkce M Launch Control zaručuje dokonalý pevný start. Převodovka M DCT pracuje plně automaticky, ovšem na volantu jsou umístěny také řadicí páčky pro případ, že na pořad dne přijde manuální řazení rychlostních stupňů. Aby se 7stupňová převodovka dokázala vypořádat i s těmi nejnáročnějšími provozními podmínkami, je vybavena speciálním chladičem oleje.

Jízdní dynamika. Maximální preciznost a skvělá agilita

Automobily z dílny společnosti BMW M GmbH se vždy vyznačovaly maximální agilitou, precizním řízení a vynikající ovladatelností. Nové BMW M3 CS z této tradice nevybočuje a současně sportovně zaměřené řidiče zásobuje množstvím různých nastavení podvozku, elektromechanického M řízení Servotronic, stabilizačního systému DSC a 7stupňové dvouspojkové M převodovky Drivelogic.

Nové BMW M3 CS je standardně vybaveno M adaptivním podvozkem, který řidiči nabízí možnost volby mezi jízdními režimy Comfort, Sport a Sport+, včetně individuálního nastavení tlumičů v každém ze tří jízdních režimů. Stiskem tlačítka lze volit také mezi třemi různými nastaveními mimořádně precizního elektromechanického řízení BMW M3 CS.

Technicky vyspělý podvozek BMW M3 CS je vybaven M aktivním diferenciálem. Elektronicky řízená vícelamelová spojka tohoto diferenciálu reguluje jeho svornost a dále zvyšuje vynikající trakci a stabilitu vozu. Její řídicí jednotka komunikuje se systémem DSC a zohledňuje polohu plynového pedálu, rychlost otáčení kol a stáčivost vozu. Aktuální jízdní dynamice se přizpůsobuje s extrémní přesností a bleskovou rychlostí.

Systém DSC za normálních okolností potlačuje prostřednictvím cílených zásahů do řídicích systémů motoru a brzd nedotáčivost nebo přetáčivost vozu. Režim M Dynamic Mode M (MDM) v případě M3 CS dovoluje větší prokluz zadních kol, čímž řidiči umožňuje dostat vůz do lehkého přetáčivého smyku. Tento styl jízdy si užijí zejména řidiči hledající mimořádně sportovní a dynamické chování, a to především na uzavřeném okruhu. V tomto režimu je stabilizace vozu zcela v rukou řidiče.

Podvozek nového BMW M3 CS je do značné míry stejný jako podvozek BMW M3 s paketem Competition, ale zahrnuje také exkluzivní úpravy pro tento speciální model, nabízející ještě sportovnější nastavení. Mezi význačné vlastnosti patří jeho nízká hmotnost, což je výsledkem lehké hliníkové konstrukce, a mimořádná tuhost zavěšení náprav. Vpředu je použito lehké zavěšení s dvojitými spodními rameny a vzadu pětiprvková náprava. Ramena a těhlice jsou vyrobeny z kovaného hliníku.

Dvojité pružné zavěšení zadního diferenciálu a pevné šroubové spojení zadního pomocného rámu s karoserií dokazují, že v případě tohoto vozu byly použity vyloženě závodní technologie.

Omezená série speciální edice BMW M3 CS je standardně vybavena kovanými koly z lehkých slitin, lakovaných v šedé barvě Orbit Grey. Jejich desetipaprskový design odkazuje na kola úspěšné M4, jezdící šampionát Deutsche Tourenwagen Masters (DTM). Také v případě kol inženýři BMW M GmbH důsledně uplatnili přístup „vše co nejlehčí“. Zadní kola s rozměrem 10J x 20 váží méně než deset kilogramů a jejich protějšky na přední nápravě s rozměrem 9J x19 palců vykazují pouze 9 kilogramů. Tím se neodpružená hmotnost drží na nízké hmotnosti, což je další faktor mimořádně dynamické ovladatelnosti M3 CS. Nové BMW M3 CS standardně obouvá pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 s nestejným rozměrem (265/35 R 19 vpředu a 285/30 R 20 vzadu). Polozávodní pneumatiky jsou navrženy tak, aby dokázaly přenést hnací síly na povrch vozovky s neuvěřitelnou precizností a zároveň řidiči poskytovaly co největší zpětnou vazbu. Výborně se hodí pro jízdu na závodním okruhu a nabízejí maximální přilnavost. Nicméně řidiči, kteří svou M3 CS chtějí používat především jako automobil pro každodenní použití, mohou zvolit pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, které mají oproti polozávodním pneumatikám lepší přilnavost na mokré vozovce.

Stejně jako model M3, je také nové BMW M3 CS standardně nabízeno s M brzdami s plovoucími kotouči. Čtyřpístkové třmeny vpředu a dvoupístkové vzadu nabízejí vynikající brzdnou sílu, vysokou odolnost proti vadnutí a bezvadnou dávkovatelnost. Brzdy s plovoucími kotouči jsou mnohem lehčí než jejich běžné ekvivalenty, což znamená další snížení neodpružené hmotnosti, a tím i přesnější ovladatelnost. BMW M3 CS je volitelně k dispozici s M karbon-keramickými brzdami. Tyto brzdy jsou vybaveny šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu, jsou ještě lehčí, dokáží odolat extrémnímu zatížení na závodním okruhu a mají delší životnost.

Expresivní design. Energické využití tvarů a inteligentní lehká konstrukce

Také vzhled speciální edice BMW M3 CS nenechá nikoho na pochybách, jak vysokým výkonem tento vůz disponuje. Bez ohledu na úhel pohledu vypadá BMW M3 CS jako vytesané z jednoho kusu. Karoserie se vyznačuje svalnatými a sportovními nasávacími otvory, a i když vůz nehybně stojí, dává jasně najevo, že jde o vysoce výkonný sportovní automobil. Jinými slovy, M3 CS je dalším nekompromisním vyjádřením designového jazyka BMW M, který vyjadřuje mimořádný výkon a na první pohled prokazuje emocionálně bohatý a intenzivně dynamický charakter.

Ze všech výrazně tvarovaných trojrozměrných nasávacích otvorů v přední části vozu vyzařuje sportovnost. Mezi charakteristické prvky přední části patří dvojité světlomety se špičkovou LED technologií a protáhlá přední maska chladiče. Přední nárazník je rozdělen na tři části a ještě zřetelněji vyzdvihuje dynamickou povahu nového BMW M3 CS, přičemž zároveň současně zastává technické funkce. Velké otvory pro přívod vzduchu efektivně chladí jak dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec, tak i výkonný brzdový systém. Nástavec předního nárazníku je vyroben z nelakovaných uhlíkových vláken a výraznou měrou snižuje vztlak na přední nápravě. Plasty vyztužené uhlíkovými vlákny (CFRP) byly použity také na přepracovaném spoileru v zadní části vozu. Kromě toho, že jde o vysoce sportovní vizuální prvek, tato aerodynamická odtrhová hrana víka zavazadlového prostoru rovněž snižuje vztlak na zadní nápravě. Zadní kompozitový difuzor je převzatý z BMW M4 GTS. Vozu dodává ohromující a zároveň sportovní výraz a elegantním způsobem obklopuje čtveřici nerezových výfukových koncovek zdvojeného výfuku. Difuzor a přední spoiler také optimalizují proudění vzduchu pod vozem a v kombinaci s odtrhovou hranou víka zavazadlového prostoru společně generují vyšší přítlak. Použití velkého množství komponentů z uhlíkových kompozitů je dalším důkazem neměnného postoje BMW k otázce inteligentní lehké konstrukce nového BMW M3 CS.

Interiér nového BMW M3 CS je plný kůže (v exkluzivním dvoubarevném provedení Silverstone/černá) a alcantary. Jak řidič, tak i spolujezdec sedí ve stejných speciálně navržených lehkých M sportovních sedadlech, která jsou součástí výbavy modelu M3 s paketem Competition. Také zadní sedadla jsou čalouněná kůží Merino v exkluzivní dvoubarevné kombinaci Silverstone/černá s šedým kontrastním prošíváním. Sportovní sedadla v novém BMW M3 CS zaručují optimální boční vedení i při dynamické jízdě po závodním okruhu, přesto jsou na dlouhých cestách velmi komfortní. Dobře známá trikolora BMW M zdobí bezpečnostní pásy předních sedadel.

Nejdůležitějším doplňkem všech řidičů BMW M3 CS je M sportovní volant. Volitelně nabízený volant, čalouněný exkluzivní antracitovou alcantarou se stříbrnou značkou na 12 hodinách, se za všech jízdních situací skvěle drží. Alcantara s kontrastním prošíváním zdobí také manžetu ruční brzdy.

Vzhledem k exkluzivnímu charakteru nového BMW M3 CS je více než příznačné, že jeho řadový šestiválec se startuje stiskem nového červeného tlačítka start/stop.

Exkluzivní interiérové dekorační lišty potažené alcantarou jsou ozdobeny výraznými písmeny CS. Alcantara, úžasně elegantní, přesto velmi odolný materiál, zdobí také lehkou středovou konzolu. Dveřní prahy se nesou speciální prahové lišty s nápisem M3 CS.

Spy video z testování

v