Nissan v automobilém sportu

Autor: Pavel Srp - 19. 3. 2012


Inovace jsou pro společnost Nissan základním principem fungování a automobilový sport představuje ideální platformu pro zkoumání nových námětů a technologií, to vše navíc okořeněné soutěžní atmosférou. Není náhoda, že aktivity společnosti Nissan v oblasti automobilových sportů se stupňují.

2011: NISSAN VÍTĚZÍ

Vítězná sezóna 2011 určila, že rok 2012 na scéně automobilového sportu pojede „na plný plyn“. Nejlepší výkony z roku 2011 zahrnují 1. a 2. místo v závodě 24 hodin Le Mans, které obsadily týmy s motory Nissan, a vítězství partnerského týmu Signatech Nissan v šampionátu Intercontinental Le Mans Cup LMP2. Tým Greaves Motorsport dále vyhrál Le Mans Series LMP2 s vozidlem, které pohání 4,5litrový atmosférický motor Nissan VK45DE V8 vyladěný divizí Nismo.

Nissan 370Z získal titul GT4 ve vytrvalostním seriálu Blancpain Endurance a ve své třídě zvítězil i v závodě 24 hodin Spa. I Nissan GT-R dosáhl v roce 2011 mnoha úspěchů. Nissan GT-R ve specifikaci GT1 vyhrál v šampionátu FIA GT1 v rukou Michaela Krumma a Lucase Luhra a verze Super GT vozu Nissan GT-R získala titul mistra Japonska s týmem Mola GT-R.

Všechny tyto výsledky jsou ještě působivější, když si uvědomíme, že někteří z řidičů ještě před pár lety ani v kokpitu závodního vozu neseděli.

NISSAN REVOLUCE

Časopis EVO označil program Nissan PlayStation GT Academy, který nyní funguje již třetí sezónu, a vzešli z něho tři vynikající závodníci, za „revoluční program společnosti Nissan pro vyhledávání a rozvoj řidičů“. První vítěz, Lucas Ordoñez (Španělsko) je nyní mezinárodním šampionem a nikdy nezapomene na okamžik, kdy držel v rukou trofej na stupních vítězů 24 hodin Le Mans v roce 2011. Bylo to pouhé tři roky po jeho vítězství v programu GT Academy. Jordan Tresson (Francie), vítěz sezóny č. 2, získal titul GT v roce 2011 a pro rok 2012 postoupil do třídy LMP2. Nejnovějším absolventem je Jann Mardenborough (UK), který usedne za volant nového Nissanu GT-R Nismo GT3 v letošním seriálu Blancpain Endurance.

O Mardenboroughovi byl nedávno vysílán pořad na Sky News, kde byl jeho přechod z „virtuální reality do skutečnosti“ označen vítězem šampionátu formule 1 v roce 1996 Damonem Hillem za „absolutně úžasný“. V pořadu zaznělo, že Jann „je možná první závodní jezdec zcela nového druhu“.

Tito tři absolventi programu GT Academy, spolu s vítězem první soutěže GT Academy USA, kterým byl Bryan Heitkotter, se spojili do týmu All-Gamer na lednové 24hodinovce v Dubaji. Pokud byli nějací pochybovači, tak ztichli, když se tým na konci únavného vytrvalostního závodu objevil na stupních vítězů.

NÁVRAT DO LA SARTHE

24 hodin Le Mans je největší soutěž v kalendáři automobilového sportu a letošní Le Mans představuje 80. pokračování tohoto skvělého závodu. Nissan má v Le Mans bohatou historii již od prvního pokusu v roce 1986, kdy společnost přihlásila dva ze svých prototypů R85V. Po celá 80. a 90. léta přihlašoval Nissan do 24hodinovky vozy GT a prototypy: od modelu R90CK, který v roce 1990 startoval z první řady, po R390 GT1, který skončil třetí v celkovém pořadí v roce 1998, nebo R391 v roce 1999.

V roce 2011 se Nissan vrátil do Le Mans se třemi vozy vybavenými motorem Nissan a výsledkem bylo obsazení 1. a 2. místa ve třídě LMP2. Úspěch motoru byl takový, že 11 z 18 vozů kategorie LMP2, které jsou přihlášeny na 24 hodin Le Mans pro rok 2012, pohání motor Nissan.

OTEC A SYN SOUPEŘÍ O SLÁVU

V roce 1997 vedl úsilí společnosti Nissan v Le Mans Martin Brundle s vozem R390 GT1. Letos v létě se tento bývalý závodník F1 vrátí do Le Mans, tentokrát ale se svým synem Alexem. V týmu Greaves Motorsport Zytek-Nissan s nimi bude ještě Lucas Ordoñez a toto trio již nasadilo laťku velmi vysoko, když prohlásili, že mají v úmyslu závod vyhrát. Alex a Lucas nemohou mít lepšího učitele, protože Martin vyhrál nejen Le Mans, ale také 24hodinovku v Daytoně a světový šampionát Sportscar. Alex a Lucas mají na své straně mládí – v době, kdy Martin v roce 1990 zvítězil v Le Mans, se jeho syn Alex teprve chystal na svět! Tito tři piloti tvoří tým, který vzbuzuje respekt. Jak Martin říká: „Je to týmová hra. Buď společně zvítězíme, nebo společně prohrajeme.“

NOVÁ TVÁŘ HRY

V březnu 2012 společnost Nissan oznámila, že poskytuje svoji plnou podporu přelomovému projektu DeltaWing. Nissan DeltaWing bude poprvé soutěžit v závodě 24 hodin Le Mans 2012 na základě speciální výjimky od klubu ACO. Tento vůz by mohl změnit tvář vytrvalostních závodů jednou provždy a prošlapat cestu novými průkopnickými technologiemi.

Nissan DeltaWing je poháněn speciálním závodním 1,6litrovým přeplňovaným motorem s přímým vstřikováním. Tento vůz se jednoduše řečeno nepodobá žádnému jinému závodnímu vozu, který můžete na dnešních tratích spatřit.

Z VIRTUÁLNÍ REALITY DO SKUTEČNOSTI

V roce 2012 budou ve špičkových mezinárodních závodech soutěžit tři vítězové programu GT Academy:

Série 1: Lucas Ordoñez (Španělsko) – Greaves Motorsport – Evropský seriál Le Mans a 24 hodin Le Mans

Lucas má příležitost dosáhnout výrazných vítězství, protože LMP2 je nyní nejvyšší třída evropského seriálu Le Mans. Druhý pokus v Le Mans nabízí Španělovi neuvěřitelnou příležitost závodit s Martinem Brundlem.

Série 2: Jordan Tresson (Francie) – Signatech Nissan – Mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA a 24 hodin Le Mans

Rok 2012 je pro Jordana velký rok, v němž přechází z kategorie GT4 do LMP2. Zlepšuje se velmi rychle a jeho výkony ještě umocní skutečnost, že bude poprvé soutěžit v závodě 24 hodin Le Mans. V jeho týmu najdeme ještě zkušeného Francouze Francka Mailleuxe a vítěze Le Mans v kategorii LMP2 z roku 2011 Oliviera Lombarda z týmu Signatech Nissan.

Série 3 – Jann Mardenborough (Spojené království) – vytrvalostní seriál Blancpain Endurance s novým vozem Nissan GT-R Nismo GT3 v týmu GT Academy RJN.

Jann začíná svoji první kompletní sezónu profesionálního závodníka. Je dobře připraven na výzvy, které ho čekají, protože právě absolvoval program rozvoje závodních pilotů společnosti Nissan, v rámci kterého je příprava skutečně důkladná. Jann se o tom přesvědčil, když zjistil, že součástí jeho fyzické přípravy je absolvování newyorského maratónu! Jann již prokázal, že je závodník, když zvítězil v programu GT Academy a stál na stupních vítězů po závodě 24 hodin v Dubaji.

OBHAJOBA TITULU V TŘÍDĚ SUPER GT

Japonský šampionát Super GT bude pro společnost Nissan opět významný, protože bude obhajovat titul pro Nissan GT-R. Michael Krumm se vrátil do Japonska, aby spolu se Satoshi Motoyamou usedli za volant v týmu Nismo v sérii Super GT. Právě Michael Krumm zvítězil ve světovém šampionátu FIA GT1 v roce 2011. Vzhledem k tomu, že ve třídě GT500 se účastní čtyři týmy s vozy Nissan GT-R a další Nissan GT-R Nismo GT3 soutěží v třídě GT300, můžeme v Japonsku očekávat dobrou sezónu.

INOVACE PRO BUDOUCNOST

Po debutu na evropské závodní dráze na 24 hodin Le Mans v roce 2011 pokračuje Nissan Leaf Nismo RC, futuristický závodní elektromobil společnosti Nissan, v roce 2012 ve svém vývojovém programu.

Společnost Nissan právě oznámila, že se bude účastnit v Austrálii od roku 2013 šampionátu V8 Supercars. Program „Automobil budoucnosti“ otevřel dveře novým výrobcům do soutěže V8, takže Nissan se připojí ke značkám Holden a Ford a v příštím roce se jim v tomto vzrušujícím a úspěšném závodním seriálu postaví.

Tisková zpráva/-PS-

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru