Koenigsegg One:1 je auto, jehož výkon nevyjadřují kilowatty, ale vyjadřují ho megawatty. Ono označení one:1 navíc dává větší smysl než by se na první pohled mohlo zdaát, znamená totiž výkon 1 koně na 1 kilogram hmotnosti. A to je sakra nesmyslná hodnota! 🙂

Koenigsegg-One1-nehoda-nurburgring

Tuhle střelu pohání dvěma turbodmychadly (twin-turbo) přeplňovaný motor V8 s objemem rovných pěti litrů, který se nachází před zadní nápravou. Maximální výkon je neskutečných 1 000 kW/1 360 koní při 7 500 otáčkách za minutu a točivý moment neméně působivých 1 371 Nm při 6 000 ot./min. Podle výrobce je zrychlení na 400 km/h (!) otázkou pouhých 20 sekund a maximální rychlost těžko uvěřitelných 453 km/h.

Udržet tohle auto na silnici – nebo na okruhu, chcete-li – vyžaduje nejen pevnou ruku, neskutečné řidičské schopnosti a zkušenosti, ale také koule ze železa. Jenže i když tohle všechno splňujete – a i ty železné koule máte – nemusí to stačit. Ještě to chce občas trochu toho pověstného štěstíčka. A to řidič – který konečně po předchozích restrikcích a zákazech vyrazil s tímhle autem trhat rekordy na Nurburgring – bohužel neměl. Kdo auto řídil, nevíme, ale rozhodně mu to nezávidíme.

Jeho cesta bohužel skončila včera odpoledne v zatáčce Adenauer Forst, která už vytrestala spoustu řidičů. Podle stop vedoucích na asfaltu se nedá s jistotou říci, co nehodě předcházelo, respektive spíše co ji zavinilo. Jisté je, že brzdné stopy jsou dlouhé a vedou přímo do svodidel, do kterých auto také ve vysoké rychlosti narazilo, přeskočilo je a dopadlo do trávy. Poté začalo hořet. Plameny byly naštěstí brzy uhašeny, ale i tak jsou škody na voze tak obrovské, že je otázka, půjde-li vůbec opravit. A to by byla velká škoda, protože bylo vyrobeno pouze 7 kusů.

Podle registru vozů Koenigsegg jde o vůz s číslem podvozku #107, který byl vyroben jako druhý v pořadí a představil se na Festivalu Rychlosti v Goodwoodu v roce 2014. Je to prý tentýž vůz, který byl v říjnu 2014 odprodán německému majiteli, kterému ho úřady nemohly zaregistrovat a dát registrační značky, protože jejich systémy neuměly uložit čtyřciferný počet kW.