Motoristická slavnost LEGENDY 2015 představuje hlavní osobnosti

Autor: Tisková zpráva - 29. 5. 2015


Druhý ročník motoristické show LEGENDY spojí kromě nádherných strojů také velké osobnosti ze světa rychlých kol. Pro letošek se kromě ostatních velikánů chystá účast norské soutěžácké legendy Johna Hauglanda, jeho finského kolegy Juho Hänninena a za českou vlajku také našeho Tomáše Engeho. Spolu se svým otcem Břetislavem do Bohnic přiveze svůj aktuální speciál Chevrolet Camaro GT3 speciálně upravený i pro spolujízdy!

LEGENDY, to nejsou jen rychlé stroje, ale také lidé, co se kolem nich pohybují a nejlépe je rovnou pilotují. Osobnosti, bez nichž by motorsport nic neznamenal. Protože jen oni je dokážou po tratích vodit tak, aby se ostatním tajil dech. Tak, jak to umí velikáni motoristického sportu světového měřítka, kteří letos přijali naše pozvání: soutěžní jezdec John Haugland, rallyeman Juho Hänninen nebo jediný náš účastník F1 – Tomáš Enge.

Tomáš Enge moc představovat nepotřebuje, ostatně jako jediný Čech opravdu závodil v královské Formuli 1 a národní prvenství si připsal též v seriálech F3000 či americké Indy Car. Je to dokonalý univerzál schopný vyhrávat se skromnou pohárovou Fiestou, formulí, vytrvalostním prototypem, uzavřeným GT nebo jet rallye s nevyzpytatelným „enkem“. Syn slavného závodníka Břetislava Enge se narodil 11. září 1976 v Liberci a k motorsportu se dostal přes krátkou kariéru hokejisty, pro strach uděláno má také díky skokům na lyžích. Po absolvování okruhové školy si to namířil do Fiesta Cupu, i když v 16 letech ještě zdaleka neměl ani řidičák, tak v posledním závodě sezóny 1992 dokonce stanul na „bedně“. Pod taktovkou manažera Antonína Charouze pak Enge vyhrál německé mistrovství Formule Ford (1995), v červenci 1998 naskočil do mezinárodního šampionátu F3000 a rok na to byl druhý v Magny Cours. V témže roce pak vstoupil do dějin českého motorsportu coby testovací pilot F1, tehdy ještě ve žlutém kokpitu stáje Jordan. V sezoně 2001 odjel 3 závody F1 ve stáji Prost, první podnik absolvoval v Monze. Rok 2002 byl ve znamení F3000 týmu Arden: 4x první pozice, 50 bodů a celkový bronz. Navíc první start ve 24hodinovce Le Mans s Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive. Po sérii sezon F3000 a pravidelné účasti v závodě závodů Enge v roce 2005 okusil americkou sérii Indy Car a také A1 GP. Následovala americká vytrvalostní série AMLS s továrním Aston Martinem DBR9, páté vítězství v řadě třídy GT1 v Le Mans 2006. Přišla premiéra s Lolou B08/60 Coupe v královské třídě LMP1, když se posádka týmu Charouz Racing System umístila na 9. místě v Le Mans 2008. Téhož roku získává Enge první domácí okruhový titul s vozem Mercedes-Benz CLK DTM a v roce 2009 se Tomáš Enge podíval také do soutěží – za volantem Mitsubishi Lancer Evo IX CNG absolvoval sprintové mistrovství. Sezony 2010 a 2011 absolvovalo naše okruhové eso šampionát FIA GT1 v týmu Young Driver AMR s vozem Aston Martin DBR9 s týmovým kolegou Darrenem Turnerem. A protože všechno zlé je pro něco dobré, tak pauzu způsobenou dopinkovou aférou věnoval Tomáš pro start nové kariéry coby testovacího a vývojového jezdce. Týmu Reiter Engeneering, který ho okamžitě zaměstnal, zůstal věrný dodnes, kdy se kromě vývoje závodních vozů Lamborghini Gallardo R-EX, SaReNi Camaro GT3 a KTM X-Bow GTR či coachingu jezdců věnuje opět závodům. Tomáše Engeho v roce 2015 čeká kompletní seriál Thailand GT a vybrané podniky v australském a asijském šampionátu GT. Ve svém nabitém diáři si Tomáš Enge přesto našel volné místo na LEGENDY 2015, protože z loňského prvního ročníku byl nadšen: „Já si myslím, že tohle to v České republice chybělo, taková akce s tolika skvostnými auty…,“ dodal k LEGENDÁM 2014.

tomas-enge-a-bretislav-enge

Juho Hänninen je českým fanouškům dobře známá tvář, vždyť v kokpitu Škody Fabia S2000 v roce 2010 vyhrál coby týmový parťák Jana Kopeckého šampionát IRC. S týmem Škoda Motorsport se pak v roce 2012 rozloučil titulem evropského šampiona, když dokázal vyhrát i legendární Barum Rally, aby se rok na to posunul do nejvyššího patra rallye: WRC, konkrétně do týmu Hyundai Motorsport. Nejprve se u ambiciózní korejské značky jal role testovacího pilota, aby se v sezóně 2014 na pár závodů posadil do továrního speciálu Hyundai i20 WRC. Juho Hänninen se narodil 25. července 1981 ve finském Punkaharju a svou první rallye absolvoval v roce 1999 ve Volkswagenu Golf. Za svou kariéru vystřídal třeba Seat Ibiza, Hondu Civic, různé evoluce Mitsubishi Lancer, přičemž největších úspěchů dosáhl s naší Fabií S2000. Sympatický šlachovitý Fin si s chutí zacvičí gymnastiku, rád si dá steak a zajde se uklidnit do lesa, ostatně vystudoval přírodní vědy. Se svým pověstným úsměvem neodmítne žádnou žádost o autogram.

juho-hanninen

John Haugland je s českou kotlinou propojen dokonale, neboť právě s vozy Škoda získal spousty triumfů, konkrétně pak se Škodou 130 LR a 130 RS, s níž dokonce loni jezdil na LEGENDÁCH. A právě po skončení minulého ročníku byl tak nadšen, že se okamžitě nabídl i pro letošní ročník. Norský pilot se narodil 23. září 1946 ve Stavangeru, aby po absolvování technické školy začal v roce 1965 s aktivní kariérou v motorsportu a v Norsku závodil do data 1972. Už rok před tím se ale stal továrním pilotem továrního týmu Škoda a coby profesionální rallye jezdec vyhrál ve své třídě 106 mezinárodních soutěží. Účinkoval ve 32 soutěžích WRC a absolutně dokázal triumfovat v šesti rallye. V roce 1990 s aktivní kariérou sice skončil, na rallye však nezanevřel a věnuje se jí stále. Ve své Winter Rally School od roku 1990 připravuje budoucí závodníky, kterých zatím bylo přes 1300 ze 42 zemí světa. Kromě toho John Haugland spolupracuje s různými sportovními odděleními automobilek, pro něž chystal buď samotná auta (Chrysler Neon, Nissan Almera GTI) nebo pohárové závody (norský Peugeot Super Cup a Subaru Cup). Jeho zkušeností využíval též M-Sport včetně Petera Solberga, o svůj um se Haugland od roku 2013 dělí s nadějným slovenským jezdcem rallye Martinem Kočim a Johna Hauglanda několikrát angažovala i Škoda Auto. Loni se mu na LEGENDÁCH tak zalíbilo, že okamžitě přijal pozvání i letos: „Vám všem, kteří jste loni nebyli, přišli jste o hodně. Zcela určitě byste měli přijít letos,“ vzkazuje John Haugland, který se při druhém ročníku LEGEND posadí za volant Škody 130 LR.

john-haugland

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru