skoda-octavia-rs-mlha

Mlhovky jsou novodobé zlo, kterým se ale zbytečně trápíme navzájem sami. Proč?

Autor: Anina Russová - 22. 10. 2019


Jen co se babí léto překlopilo do klasického podzimu, musíme si na silnicích dávat o něco větší pozor. Ráno je celkem dlouho tma, více prší, na silnicích je spadané listí a ranní mlhy jsou takřka standardem. S tím vším asi všichni počítáme a umíme se těmto situacím přizpůsobit. Čemu se ale přizpůsobit neumíme – a vlastně ani nechceme – jsou řidiči a jejich způsoby (ne)používání osvětlení vozidla.

Ti se dělí na dvě skupiny:

  1. na ty, kteří jako by si s prvním mlžným oparem vzpomněli na to, že mají zadní mlhová světla a s okamžitou platností je také začali používat. Vždy. Všude. Pořád!
  2. na ty, kteří naopak jezdí stále jen na denní svícení

Začněme tou první. Aby bylo jasno, v žádném případě nemáme nic proti tomu, aby řidiči používali mlhová světla, ale museli by to dělat správně. Co nás ale opravdu vytáčí do vrtule je fakt, že někteří mlhovky zapnou i při obyčejném podzimním dešti, mlze, která už dávno vystoupala nad silnici, v hustém provozu nebo dokonce v kolonách. To asi abychom o nich OPRAVDU věděli. Ale víte co? My o vás víme! A díky té zadní mlhovce o vás víme i dvě hodiny poté, co zaparkujeme, protože máme v očích stále vypálený váš světlomet.

Druhý extrém jsou pak ti, kteří nechají osvětlení na svém světelném senzoru, který nepozná mlhu. Ten jen pozná, jestli je venku dostatek světla anebo nikoliv, a podle to světlomety aktivuje. Mlha bývá i za dne, kdy je světla dostatek a denní svícení by při normální viditelnosti postačilo. Myslete, prosím, na to, že v mlze nemusí být vaše auto dobře vidět a podle její hustoty si rozsviťte. 

Pojďme si také shrnout, kdy hlavně zadní mlhová světla používat, a kdy ne. Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb., který se osvětlení vozidel věnuje, mluví jasně. Podle něj přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo za hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Ale i tento zákon, pokud u jeho použití v praxi řidič zapojí selský rozum, může být použit trochu jinak. Jak?

  1. Nepoužívejte zadní mlhovky, když se i hustá mlha usídlí několik metrů nad vozovkou.
  2. Hlídejte si, jestli v té mlze už za vámi nejede auto. Pokud ano, mlhová světla vypněte!
  3. Na dálnici jsou zadní mlhová světla potřeba pouze v případě, že za vámi nikdo nejede. Jakmile vás dojede další řidič, světla vypněte.
  4. Pamatujte, že pokud máte při maximální povolené dálniční rychlosti tak dobrý výhled, že víte o autech několik set metrů před vámi, mlhovka není potřeba!
  5. Ve městě mlhová světla z 99,99 % případů nepotřebujete.

mercedes-amg-c43-4matic-kombi-mlha-mlhovky-zadni

Buďme k sobě ohleduplní, přemýšlejme hlavou a sledujme provoz kolem sebe. Pokud se tímto budeme všichni řídit, nemůže se stát, že vám někdo bude několik kilometrů v popojíždějící koloně vypalovat mlhovkou díru do hlavy. Samozřejmě se může stát, že se zamyslíme a zapomeneme. Pak se ale prosím nerozčilujme nad tím, že nás někdo třeba dálkovými světly upozorní na to, že nám svítí mlhovka. Opravdu to nemyslí jako útok, jen chce dojet, pokud možno bez vyšších dioptrií.

Nejde ale jen o zbytečně a špatně používaná mlhová světla. Druhý extrém jsou ti, kteří si i za, byť lehce snížené viditelnosti nechají zapnuté jen denní svícení. To je snad ještě horší než ty mlhovky. Takové auto totiž vzadu nesvítí vůbec a v předu jen jako světluška. Proto vás všechny prosíme, když sedáte do auta, myslete na to, že na silnici nejste sami. To je asi základ, který ovšem na našich cestách zoufale chybí… A je to prostě pořád dokola!

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru