2018-mercedes-benz-tridy-a-interier

Mercedes-Benz nás včera pozval na představení interiéru nové generace třídy A. Celé auto bude představeno v lednu na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Mercedes-Benz třídy A už píše poměrně dlouhou historii. Jeho první generace přišla před 20 lety. Bylo to auto, které bylo jako vůbec první sériově vybaveno stabilizačním systémem, ačkoliv k tomu byla značka vlastně v roce 1998 donucena neúspěchem v tzv. losím testu. Dnes jde však o systém, kterým jsou standardně vybavena všechna nová (masově vyráběná) auta prodávaná na evropském trhu.

Třída A je velmi úspěšným modelem, kterým značka vstoupila do segmentu kompaktních vozů. Áčko později doplnily další modely jako je třída B, CLA a CLA Shooting Brake a GLA. Mercedes-Benz slaví již 5 555 555 vyrobených vozů v této třídě a z toho jsou tři miliony třídy A.

Zatím poslední generace třídy A z roku 2012 změnila svůj design a zaměřila se více na sportovnost, úkolem bylo omladit zákazníky značky. A to se povedlo. Od roku 2011 do roku 2016 se průměrný věk řidičů nejmenšího modelu značky snížil v Evropě o 13 let. V Číně je dokonce třetina řidičů áčka mladší 30 let. Nová, již čtvrtá generace tak bude mít na co navazovat.

A v mercedesu jsou si toho moc dobře vědomi, a tak se rozhodli dát nové generaci ještě svěžejší a modernější design. Včera nám ve Stuttgartu zástupci značky novou generaci třídy A ukázali. Auto se nacházelo v tmavé místnosti, ve které se nejen nesvítilo, ale auto bylo také polepeno maskovací fólií. Zvenku se tedy dalo podle siluety jen odhadnout, že vnější tvary vozu se příliš měnit nebudou. Denní svícení v předních světlometech budou tvořit „hokejky“ na vnitřní a horní hraně samotné lampy, které budou mnohem ostřeji řezané než dříve, vzor si berou z Mercedes-AMG GT. Přesunou se také vnější zpětná zrcátka, jež budou nově na nožičkách na dveřích. Na odhalení vnějšího designu si však budeme muset počkat až do ledna.

2018-mercedes-benz-tridy-a-interier

To interiér, ten jsme si mohli prohlédnout důkladněji. Ačkoliv auto bylo zvenku zamaskované, v interiéru bylo naopak zcela odmaskované a (prý) sériové. Palubní deska působí zatím nejmodernějším dojmem ze všech modelů značky. Po vzoru třídy S i třídy E dostane nová třída A také dvojici displejů tvořící jeden dlouhý celek. Na rozdíl od Éčka a eSka nebudou v Áčku displeje zabudované do palubní desky, ale budou se „vznášet“ nad ní. K jejich ovládání bude sloužit nový volant, který může být stejný (v rámci příplatkové výbavy) jako ten pro modernizovanou třídu S. Nová generace třídy A dostane výhradně digitální palubní přístroje, podle výbavy se budou lišit pouze velikosti jednotlivých displejů. Budou se ovládat dotekovými ploškami na volantu, levá bude sloužit logicky pro levý displej, pravá naopak pro ten pravý.

Pravý displej šel dříve ovládat také otočným ovladačem na středovém tunelu. To už v novém Áčku nepůjde. Značka kolečko zrušila a přidala zcela novou dotekovou plošku. Ta však nebude stejná jako u stávajících modelů, ale nově půjde o samostatnou „plovoucí“ destičku.

Samotná palubní deska je podle šéfdesignéra interiéru automobilů Mercedes-Benz Hartmuta Sinkwitze inspirována křídlem letadla. Je dvoustupňová a kombinuje konkávní a konvexní tvary. Používá výdechy z třídy E kupé, které jsou podsvíceny ambientním osvětlením To se nachází také v prostoru nohou, ve dveřích, ale také jako linky v palubní desce. K dispozici je osvětlení v 64 samostatných barvách a 10 přednastavených náladových barevných kombinacích. V nové generaci se změní také ovládání klimatizace a topení, pro které bude sloužit úzká linka ve spodní části palubní desky. Ta má vypadat jako „vysoustružená z tenké hliníkové trubičky“ a nutno uznat, že naživo vypadá vážně hezky a (nejen) na dotek působí velmi kvalitně a hodnotně. Ostatně jako celý interiér.

Hartmut Sinkwitz, šéfdesignér interiéru Mercedes-Benz
Hartmut Sinkwitz, šéfdesignér interiéru Mercedes-Benz

Do auta jsme se mohli posadit a zjistit, jak se v něm cítíme a jak je prostorné. Oficiální údaje hovoří o zvětšení prostoru ve všech směrech a není důvod tomu nevěřit. Na předních sedadlech bylo místa dostatek, na těch zadních – ač ta přední byla posunuta hodně dozadu – zbývalo na kolena také poměrně dost místa. Podle automobilky prostor pro kolena změněn nebyl, zvětšily se však téměř všechny ostatní rozměry. Pro lokty je na předních sedadlech nově o 35 mm více, vzadu dokonce o 36 mm, v ramenou přibylo 9 mm vpředu, 22 mm vzadu a vzrostl i prostor nad hlavou o 7 mm, respektive o 8 mm. Mercedes-Benz zvětšil i zavazadlový prostor, kufr je navíc nyní lépe využitelný. Zatímco do aktuální, končící třetí generace lze naložit čtyři přepravky s pitím, do té nové jich bude o dvě více. Pro Němce je toto prý velmi důležitý údaj, pro ostatní národy nikoliv, protože podobné přepravky příliš nepoužívají. Nákladový prostor je o 20 centimetrů širší a ložná plocha o 11,5 centimetrů delší. Zadní opěradla budou sklopná a dělená v poměru 60:40, případně za příplatek 40:20:40.

Ačkoliv jsme se do interiéru mohli posadit a důkladně si jej prohlédnout, focení auta – ani zvenku, ale ani uvnitř – nám povoleno nebylo. Mercedes-Benz si však pro nás připravil oficiální fotografie, které interiér docela pěkně představují. Do prodeje by se nová třída A měla dostat již příští rok na jaře, na českém trhu se očekává v dubnu nebo v květnu.