Máme pro vás pár tipů pro bezpečné cestování za letní dovolenou

Autor: Tisková zpráva - 13. 7. 2016


Plánujete jet na dovolenou vlastním autem? Máme pro vás několik tipů, abyste do cíle a zpět dorazili v pořádku a bezpečně. Hlavní pozornost je přitom věnována pneumatikám, protože ty jsou ve skutečnosti jediným bezpečnostním systémem vozu, který má kontakt s vozovkou.

Cestovatelské zvyky v Evropě

Podle studií, které loni uskutečnila společnost Stena Line, plánuje jet přibližně 40 % Evropanů na letní dovolenou automobilem, zejména Francouzi (66 %), Poláci (60 %) a Němci (58 %). Celkem 75 % z dotazovaných, kteří mají takové plány, uvedlo, že hlavním důvodem, proč vyrazí za dobrodružstvím automobilem, je větší míra svobody a flexibility.

A kam mají namířeno? Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Francie a Itálie, ale většina cestovatelů preferuje sousední země. A 72 % podnikne tuto cestu se svou druhou polovičkou, oproti 1 % dotazovaných, kteří uvedli, že by chtěli jet se svou tchyní.

Většina Evropanů se během cestování automobilem nehádá. Nicméně z výzkumů vyplývá, že dvěma hlavními příčinami neshod v automobilu během jízdy na dlouhé vzdálenosti jsou rychlost jízdy a itinerář. Pro 22 % cestovatelů je největší překážkou, kterou musí překonat, naložení všech věcí do vozu… aniž by zapomněli sluneční brýle, které jsou nejdůležitější položkou na seznamu věcí pro letní dovolenou pro téměř 60 % letních cestovatelů.

Před odjezdem na dovolenou automobilem si Evropané rádi zjišťují informace o místě, kam jedou, a podnikají kroky k tomu, aby se svým vozem bezpečně dojeli do svého cíle. Konkrétně 64 % považuje za nejdůležitější kontrolu itineráře před odjezdem na letní dovolenou a 62 % před odjezdem kontroluje, zda je jejich vůz v dobrém stavu.

Kontrola stavu vozidla před odjezdem je skutečně zásadní. Podle kontrol bezpečnosti pneumatik, realizovaných společností Bridgestone, jezdí 78 % evropských řidičů na pneumatikách, z nichž je minimálně jedna podhuštěná, zatímco 57 % pneumatik je ve Velké Británii měněno až poté, co byl překročen legislativní limit minimální hloubky dezénu 1,6 mm, 21 % francouzských řidičů jezdí na pneumatikách opotřebovaných na hloubku dezénu 1,6 mm nebo méně… a výměnu pneumatik stále odkládají! Ve Španělsku stojí za 75 % dopravních nehod způsobených pneumatikami fakt, že pneumatiky byly pořízené jako použité. To jsou problémy, které nejen ohrožují bezpečnost silničního provozu, ale také zvyšují spotřebu paliva a způsobují nadměrné opotřebení pneumatik.

citroen-c5-crosstourer

V tomto bodě přichází do hry Bridgestone se svými doporučeními pro bezpečnou jízdu a letní prázdninové cestování automobilem s pocitem naprostého bezpečí:

Kontrola pneumatik

Bezpečnost silničního provozu začíná montáží vhodných pneumatik pro příslušné roční období. Při jízdě na zimních pneumatikách v létě se může brzdná dráha prodloužit až o 30 %.

Stejně důležité je používání správného tlaku v pneumatikách: podhuštěné pneumatiky nejenže znamenají kompromisy pro bezpečné brzdění a manévrování, ale spotřebují také více paliva a dřív se opotřebují. Tlak by měl být kontrolován u studených pneumatik, protože teplý vzduch se rozpíná, a naměřené hodnoty pak nemusí být přesné. Informace o doporučených hodnotách tlaku lze nalézt v návodu k obsluze, na vnitřní straně střešních sloupků B nebo na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Také byste měli mít na paměti, že u plně naloženého vozu je nutné zvýšit tlak v pneumatikách.

Legislativou povolená minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm. Nejsnadnějším způsobem, jak určit hloubku dezénu, je použít speciální měřidlo hloubky dezénu nebo integrovaný ukazatel opotřebení na pneumatikách. Jsou-li ukazatele opotřebení v jedné rovině s vnějším okrajem pneumatiky, je čas pneumatiku vyměnit. Jeden tip: vložte do dezénu jednoeurovou minci. Pokud uvidíte žlutý okraj, je čas vyměnit pneumatiky!

Nezapomeňte také zkontrolovat drobná poškození pneumatik. Vysoké zatížení během prázdninových cest v kombinaci s horkem a nízkým tlakem v pneumatikách může mít za následek prasknutí pneumatiky s případnou ztrátou řiditelnosti vozidla.

test-panda-rhodos

Pohled pod kapotu

Před odjezdem se také doporučuje otevřít kapotu motoru a zkontrolovat stavy motorového oleje, chladicí kapaliny a náplně do ostřikovačů. U studeného motoru by měla být hladina chladicí kapaliny mezi značkami pro minimální a maximální stav. Během letního období byste měli používat kapalinu do ostřikovačů se speciálním čisticím aditivem, které usnadňuje odstraňování hmyzu ze skla čelního okna. Pro dobrý výhled byste měli zkontrolovat také stírací lišty: pokud tvoří na skle proužky, nebo už nemají dobrý kontakt s povrchem skla, měli byste je vyměnit.

Budiž světlo

Jsou ukazatele směru, brzdová světla a světlomety funkční? To lze zkontrolovat za pomoci druhé osoby, která funkčnost potvrdí, zatímco vy postupně zapínáte a vypínáte jednotlivá světla. To je důležité zejména v zemích, kde je povinné denní svícení, jako je Itálie, Švédsko, Švýcarsko a také Česká republika. Za nefunkční osvětlení vám hrozí pokuta.

Připravenost na každou situaci

Bezpečnostní výbava automobilu musí zahrnovat výstražný trojúhelník, lékárničku a reflexní vesty. Před odjezdem byste měli zkontrolovat datum expirace lékárničky a počet reflexních vest. V mnoha zemích musíte mít reflexní vesty pro všechny cestující nebo další položky povinné výbavy. V opačném případě opět riskujete pokutu.

Tyto drobné kontroly vám umožní snadno a jednoduše připravit vůz na prázdninovou cestu. Předejdete tím vzniku zbytečných stresových situací, ale také zabráníte poruchám. Důležité je s kontrolou vozidla nečekat až do večera před odjezdem. Zajištění případných náhradních dílů nebo dokonce nových pneumatik vyžaduje vynaložení určitého času.

test-volkswagen-golf-14-tsi-103kw-act-nahled

Bridgestone apeluje na majitele přívěsů

Bridgestone vybízí majitele přívěsů, především obytných, aby před dlouhými cestami během horkých dnů letních dovolených zkontrolovali jednoduchými úkony bezpečnost svých pneumatik, protože mnoho z těchto vozidel se vrací do provozu poprvé po dlouhé zimní přestávce.

Největší výrobce pneumatik na světě nabízí několik jednoduchých tipů, jak se přesvědčit o bezpečnosti pneumatik obytných přívěsů, které byly během zimních měsíců mimo provoz. Správná kontrola pneumatik zahrnuje tři kroky: kontrolu hloubky dezénu, kontrolu tlaku v pneumatikách a kontrolu možných poškození a opotřebení.

Bridgestone doporučuje důkladnou kontrolu všech druhů obytných přívěsů, které v létě vyjíždějí v mnohatisícových počtech na evropské silnice. Výrobce pneumatik navíc důrazně doporučuje měnit pneumatiky obytných přívěsů po 10 letech bez ohledu na to, jak vypadají při zrakové kontrole. Životnost pneumatik ovlivňuje nejen ujetá vzdálenost, ale také rozmanité prostředí, jemuž jsou vystaveny, ať se jedná o slunce, nebo sucho.

Pro suverénní jízdu na mokru je zásadní dostatečná hloubka dezénu pneumatik. Hloubka dezénu se zjišťuje speciálním měřidlem, nebo vizuálně, pokud jsou v dezénu vidět ukazatele opotřebení dezénu. Legislativa požaduje minimální hloubku dezénu 1,6 mm a ukazatel opotřebení by nikdy neměl být v jedné rovině s vnějším okrajem pneumatiky. S výměnou opotřebených pneumatik neradno otálet, zejména pak před dlouhou jízdou! Nedostatečná hloubka dezénu výrazně prodlužuje brzdnou dráhu na mokru a zvyšuje také riziko nebezpečného aquaplaningu, k němuž může dojít zejména v nečekaném letním dešti!

Motoristé by měli hledat příznaky stárnutí pneumatik, jako jsou praskliny na bočnicích nebo deformace kostry pneumatiky. Při dlouhodobém stání, je-li obytný přívěs používán jen několikrát za rok, může hmotnost přívěsu způsobit deformaci pneumatik. Pneumatiky obytného přívěsu i tažného vozidla by měly mít správný tlak. Informace o správné hodnotě tlaku v pneumatikách v závislosti na zatížení jsou uvedeny na příslušném vozidle nebo v návodu k obsluze. U osobních vozidel lze tyto informace často nalézt na střešním sloupku v prostoru dveří řidiče nebo na vnitřní straně víčka palivové nádrže.

Při delším provozu s podhuštěnými pneumatikami dochází k rychlejšímu opotřebení a výrazně se zvyšuje také riziko náhlé a rychlé ztráty tlaku, která by mohla způsobit ztrátu kontroly nad soupravou. Části defektní pneumatiky na vozovce mohou kromě toho ohrozit bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. Podhuštěné pneumatiky zhoršují rovněž bezpečnost při brzdění a změnách směru jízdy. A v neposlední řadě zvyšují spotřebu paliva.

Udržování správného tlaku v pneumatikách je zárukou rovnoměrného opotřebení a delší životnosti pneumatik. Kontrola a případná úprava tlaku v pneumatikách by měla být realizována před zahájením cesty, u studených pneumatik – nikoli během jízdy nebo po ní, kdy jsou hodnoty tlaku vyšší. Nikdy by neměl být tlak snižován u zahřátých pneumatik, protože po jejich vychladnutí by mohla být hodnota tlaku příliš nízká. Po kontrole tlaku se přesvědčte, že je ventilek těsný, a nasaďte na něj čepičku.

COVER5 small

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru