Jste připraveni na dlouhou cestu? Víte jak řešit případné problémy?

Autor: Tisková zpráva - 16. 7. 2014


Osobní automobil je pro většinu českých motoristů dlouhodobě preferovaným dopravním prostředkem při cestě na dovolenou v tuzemsku i zahraničí. Řidiči by však při plánování dlouhých cest neměli zapomínat na kontrolu technického stavu vozu. Odborníci automobilky ŠKODA připravili pro motoristy přehled častých komplikací na cestách a soubor doporučení, jak si v případě nenadálé situace počínat.

„Komplikacím na cestách mohou řidiči z valné většiny předejít komplexní kontrolou technického stavu vozidla před vycestováním na dovolenou. Prohlídku za použití ŠKODA Originálních dílů a příslušenství provede kterýkoli z více než 260 autorizovaných servisních partnerů ŠKODA. Komplikace, které by mohly v důsledku zanedbání i zdánlivých detailů vzniknout, mohou letní dovolenou v konečném důsledku značně prodražit,“ říká Karel Starý, vedoucí Poprodejních služeb ŠKODA AUTO v České republice. „Řidičům také doporučujeme před cestou prostudovat návod k obsluze vozidla, zvláště význam jednotlivých kontrolek na palubním štítu konkrétního vozu. Zjednodušeně řečeno platí, že rozsvícení červené kontrolky během jízdy znamená vážné ohrožení a je potřeba okamžitě zastavit vozidlo a vypnout motor,“ dodává Starý. Rozsvícení žluté kontrolky pak signalizuje varování. Je nutné zkontrolovat význam kontrolky a důvod jejího rozsvícení hned, jak to je možné. Pokud není možné odstranit příčinu ze strany řidiče, je nutné navštívit autorizovaný servis nebo kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance.

kontrolky-octavia

1. Signalizace chladicí kapaliny

Rozsvícení kontrolky chladicí kapaliny signalizuje, že teplota chladicí kapaliny je příliš vysoká, anebo může znamenat nízkou hladinu chladicí kapaliny. V tomto případě by měl řidič zkontrolovat v motorovém prostoru stav chladicí kapaliny ve vyrovnávací nádobce a případně ji doplnit. Uzávěr vyrovnávací nádržky lze bezpečně otevřít až po vychladnutí motoru, v opačném případě hrozí riziko opaření. K doplnění je nutné použít správně koncentrovaný roztok vody a mrazuvzdorného prostředku. Nemáte-li v nouzi k dispozici předepsaný mrazuvzdorný prostředek, použijte pouze vodu a nechte si co nejdříve obnovit správný poměr mezi vodou a mrazuvzdorným prostředkem v odborném servisu.

2. Signalizace motorového oleje

V případě, že se na panelu přístrojů během jízdy rozsvítí žlutá kontrolka „Množství motorového oleje“, zastavte na prvním možném místě a zkontrolujte hladinu motorového oleje. I zde postupujte podle návodu k obsluze. Pro doplnění je nutné použít motorový olej splňující specifikaci určenou výrobcem vozu, parametry naleznete v návodu k obsluze. Řiďte se vždy specifikací výrobce, nikoli normami SAE (např. 15W-40) či ACEA (např. E7). Ne všechny čerpací stanice mají v nabídce oleje odpovídající standardům VW/ŠKODA, proto doporučujeme všem motoristům před delší cestou přibalit s sebou alespoň jeden litr motorového oleje specifikace odpovídající doporučení výrobce vozu. Vyskytne-li se závada na snímači hladiny motorového oleje, je tato skutečnost po zapnutí zapalování oznámena akustickým signálem a několikanásobným bliknutím kontrolky. V takovém případě je motor nutno nechat neprodleně zkontrolovat v odborném servisu.

Po zapnutí zapalování se na několik sekund rozsvítí červená kontrolka „Tlak motorového oleje“. Pokud kontrolní světlo po nastartování motoru nezhasne nebo začne-li během jízdy blikat, zastavte a vypněte motor vozidla. Překontrolujte množství oleje a v případě potřeby olej doplňte. Jako varovný signál zazní i trojitá akustická signalizace. Pokud nemůžete z jakýchkoli důvodů zajistit dostatečné množství motorového oleje, nepokračujte v jízdě. Nechte motor vypnutý a vyhledejte odbornou pomoc v odborném servisu, hrozí vážné poškození motoru. Bliká-li kontrolní světlo i v případě, kdy je množství oleje v pořádku, v žádném případě nepokračujte v jízdě a neponechávejte motor vozidla v chodu ani ve volnoběžných otáčkách. Kontaktujte ŠKODA Assistance nebo požádejte o pomoc nejbližší odborný servis.

3. Problém se startováním vozu

Komplikace při startování automobilu mohou mít mnoho příčin. Nejčastější z nich je nedostatečná kapacita akumulátoru. U nenastartovaného vozidla proto doporučujeme omezit užívání různých spotřebičů napájených prostřednictvím akumulátoru (např. ventilátor klimatizace, parkovací osvětlení, výstražné blinkry) nebo autozapalovače (např. nabíječky mobilních telefonů, navigace, autochladničky).

4. Defekt

Je-li vaše vozidlo vybaveno rezervním kolem, doporučujeme před cestou zkontrolovat stav tohoto kola a dohustit jej na horní hranici předepsané tolerance. Pokud nebudete schopni vyměnit kolo vlastními silami, kontaktujte asistenční službu ŠKODA Assistance, která se o výměnu odborně postará. V případě použití sady na opravu pneumatik postupujte podle pokynů v návodu k použití. V každém případě dbejte na bezpečnost svoji, svých blízkých i ostatních účastníků silničního provozu, zvláště při defektu na frekventované komunikaci. Nezapomeňte na reflexní vesty.

5. Zabouchnuté klíče

U vozidel, která nejsou vybavena moderními systémy bezklíčkového vstupu a startovaní (KESSY), jsou zabouchnuté klíče častým a zbytečným problémem, kterému se dá předejít sadou náhradních klíčů uložených na chráněném místě mimo vozidlo. V případě potřeby je rovněž možné kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance.

6. Natankování nesprávného paliva

Před každým tankováním důkladně zkontrolujte, zda se informace na čerpacím stojanu shoduje s informací na palivovém víčku. V různých zemích se liší obchodní názvy jednotlivých druhů paliv a někdy i barvy tankovacích pistolí. Pokud si nebudete jisti, zeptejte se obsluhy čerpací stanice. Moderní vozy jsou vybaveny systémem zamezení natankování nesprávného paliva. V případě, že přesto dojde k záměně paliva a řidič si uvědomí natankování nesprávného paliva na místě, může předejít vážnému poškození motoru.

Pokud omylem natankujete benzin do prázdné naftové nádrže do max. objemu 5 litrů, problém lze vyřešit dotankováním plné nádrže naftou. V případě natankování většího množství nesprávného paliva doporučujeme nestartovat vůz a kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance. Ta se postará o odtah vozidla do nejbližšího smluvního servisu.

V případě benzinových motorů je složitější natankovat naftu. Hrdlo palivové nádrže je užší než průměr pistole na naftu. Tuto pistoli pak není možné řádně zasunout do hrdla nádrže. Pokud se vám i přes toto konstrukční opatření podaří natankovat do benzinové nádrže naftu, nepokoušejte se motor nastartovat a ihned kontaktujte asistenční službu ŠKODA Assistance.

7. Porucha světlometů

Doporučujeme obstarat si před cestou na dovolenou soupravu žárovek a případně si vyzkoušet postup výměny všech žárovek vnějšího osvětlení, který je popsán v návodu k obsluze. Pokud si řidič na výměnu žárovky sám netroufá, měl by navštívit nejbližšího servisního partnera ŠKODA. V případě xenonové výbojky jde o komplikovanou výměnu, kterou se doporučuje vždy přenechat profesionálům v autorizovaném servisu ŠKODA.

8. Porucha akumulátoru a elektroniky vozu

V případě poruchy elektroniky vozu, signalizující rozblikání ukazatelů na panelu přístrojů popř. nesprávnou funkcí jednotlivých ovládacích prvků se doporučuje vůz neprodleně odstavit a kontaktovat asistenční služby ŠKODA Assistance.

9. Pravidla silničního provozu a legislativa

V různých zemích se mohou odlišovat nejen rychlostní limity na konkrétních komunikacích, ale i další pravidla provozu. Jde například o počet, barvu a umístění reflexních vest, úpravu denního svícení, či dokonce zákaz konzumace jídla a nápojů za volantem. Doporučujeme proto před cestou prostudovat legislativu tranzitních i cílových zemí, za nedodržení předpisů mohou motoristům hrozit značné postihy, v případě nehody i nejen finanční.

10. Pomoc na cestách

V případě poruchy vozu na cestách radíme motoristům kontaktovat asistenční službu ŠKODA Assistance. Asistenční služby jsou zárukou, že o ně bude v případě nouze postaráno ať už na území České republiky či v zahraničí. Řidiči vozů ŠKODA mohou v případě poruchy na území České republiky volat na bezplatnou linku 800 120 000 a v zahraničí na tel. číslo +420 236 090 002 nebo +420 261 104 666. Bližší informace o poskytovaných asistenčních službách lze nalézt v Servisní knížce vozu, informace poskytnou také pracovníci centrály ŠKODA Assistance na výše uvedených číslech.

Skoda-assistance

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru