Společnosti General Motors Co. (GM) a Honda (HMC) oznámily založení prvního společného výrobního podniku v oboru. Bude zaměřen na masovou výrobu progresivních vodíkových palivových článků, které najdou využití v budoucích produktech obou společností.

Podnik Fuel Cell System Manufacturing, LLC bude působit ve stávající provozovně GM na výrobu akumulátorů v michiganském Brownstownu jižně od Detroitu. Se zahájením masové výroby palivových článků se počítá okolo roku 2020 a mělo by to přinést téměř 100 nových pracovních příležitostí. Obě zakladatelské společnosti investují do tohoto společného podniku rovným dílem celkem 85 miliónů dolarů.

Společnosti Honda a GM spolupracují na základě generální dohody o spolupráci, která byla ohlášena v červenci 2013. Tato dohoda vytvořila základ pro společný vývoj nové generace palivových článků a technologií pro uchovávání vodíku. Společnosti integrovaly své konstrukční týmy a podělily se o duševní vlastnictví v oblasti vodíkových palivových článků s cílem vytvořit dostupnější komerční řešení pro palivové články a uchovávání vodíku.

„Během posledních tří let konstruktéři společností Honda a GM společně využívají know-how a jedinečné zkušenosti obou společností k vytvoření kompaktního a levného palivového článku nové generace,“ řekl Toshiaki Mikoshiba, hlavní provozní ředitel společnosti Honda Motor Co., Ltd. pro severoamerický region a prezident a generální ředitel společností American Honda Co., Inc. a Honda North America, Inc. „Vznikl vynikající tým, který nás nyní dovede ke společné masové výrobě palivových článků. Ty pomohou oběma společnostem vytvořit novou hodnotu pro naše zákazníky v podobě budoucích automobilů poháněných palivovým článkem.“

Společný podnik Fuel Cell System Manufacturing (FCSM) bude řídit rada ředitelů, ve které bude po třech řídících pracovnících z každé společnosti. Tito členové rady se budou pravidelně střídat ve funkci předsedy. Kromě toho bude jmenován generální ředitel podniku, který bude střídavě z obou společností.

GM a Honda jsou uznávanými lídry v oblasti technologie palivových článků. Podle rejstříku počtu patentů v oblasti čistých energií (Clean Energy Patent Growth Index) mají dohromady více než 2 220 patentů. GM a Honda zaujímají 1. a 3. pozici v celkovém počtu patentů v oblasti palivových článků podaných mezi lety 2002 a 2015.

„Kombinace dvou lídrů v inovaci palivových článků představuje zajímavý vývoj v procesu přibližování palivových článků mezi nejužívanější způsoby pohonu,“ řekl Mark Reuss, generální viceprezident GM pro globální produktový vývoj, nákup a zásobování. „Případné zavedení této technologie v osobních automobilech vytvoří pro spotřebitele diferencovanější a ekologičtější možnosti přepravy.“

Technologie palivových článků řeší celou řadu problémů, s nimiž se dnešní automobily potýkají – závislost na ropě, emise, spotřebu, dojezd a dobu doplňování paliva či energie. Vozidla s palivovými články používají pro svůj pohon vodík z obnovitelných zdrojů, jako jsou vítr či biomasa. Jedinými emisemi, které vozidla poháněná palivovými články produkují, je vodní pára.

Kromě zvyšování výkonu palivových článků spolupracují společnosti GM a Honda na snížení nákladů na vývoj a výrobu prostřednictvím úspor z výroby ve velkém a společného získávání zdrojů. Obě společnosti rovněž nadále spolupracují s vládami a dalšími zainteresovanými stranami na dalším rozvoji infrastruktury čerpacích stanic, což je zásadní pro dlouhodobou udržitelnost a vstřícnost spotřebitelů vůči automobilům s palivovými články.

Společnost GM v současnosti předvádí možnosti využití palivových článků na zemi, na moři i ve vzduchu. Automobily společnosti s palivovými články již překonaly milióny mil v běžném provozu.

„Nová generace palivového článku je pro společnosti GM a Honda zásadním krokem k levnějším palivovým článkům o větším objemu. Byly podstatně omezeny vzácné kovy. Tým odborníků z různých oborů vyvíjí pokročilé výrobní procesy ruku v ruce s pokroky v designu,“ řekl Charlie Freese, generální ředitel GM pro globální divizi palivových článků. „Výsledkem je levnější systém, který je mnohem menší a lehčí.“

Po jarní premiéře v Japonsku začala společnost Honda v prosinci 2016 dodávat svůj zcela nový vůz Clarity Fuel Cell americkým zákazníkům. Organizace EP udělila modelu Clarity Fuel Cell nejlepší hodnocení za dojezd, jaké kdy získal elektromobil bez spalovacího motoru a to díky dojezdu 366 mil a spotřebě paliva ekvivalentní hodnotě 68 mil na galon benzínu.

„Cenné zkušenosti společnosti Honda, které vedly k vytvoření palivového článku Clarity první generace, využíváme při společném vývoji palivového článku nové generace se společností GM,“ řekl Takashi Sekiguchi, výkonný vedoucí, ředitel a hlavní provozní ředitel automobilových operací společnosti Honda Motor Co., Ltd. „Naše spolupráce je příležitostí rozvíjet sílu obou společností k co nejrychlejší popularizaci automobilů s palivovými články.“

Společnosti GM a Honda spolupracovaly v roce 1999 při recipročních dodávkách hnacích ústrojí. V rámci této dohody vyrobila společnost Honda 50 000 motorů V6 pro model Saturn VUE a zároveň obdržela od filiálky GM Isuzu vznětové motory pro použití v Evropě.