Concorso d’Eleganza Villa d’Este je nejexkluzivnější podnik světa pro historické automobily a motocykly. Tradice této akce sahá až do roku 1929, kdy se v severoitalském Cernobbiu konala první výstava, nazvaná „Coppa d’Oro Villa d’Este“, jakožto prostor pro předvedení novinek v automobilovém průmyslu. Následovaly dekády měnících se úspěchů. V roce 1999 se patronem podniku stala společnost BMW Group a od roku 2005 spojuje při organizaci této soutěže krásy vzácných skvostů své síly oddělení BMW Group Classic a Grand Hotel Villa d’Este. Každý rok přijede několik tisíc nadšenců a účastníků z celého světa, aby viděli výjimečné stroje, které sem dorazí.

Mottem letošního klasického víkendu je „Kolem světa za 80 dní – cesta do doby rekordů“. Odkazuje na konec 19. století, kdy se svět stával stále více mobilním. I před vynálezem automobilu se lidem dařilo zvládnout cestu kolem světa za pomoci dopravních prostředků, jako byly železnice a parolodi.

V souladu s tímto mottem bude přítomna celá řada historických pokladů, které jsou i samy o sobě působivé a mohou se pochlubit bohatou historií neobyčejných úspěchů. Tak široká paleta vozidel bude pravděpodobně sama o sobě rekordní. Těžko by se hledala jiná automobilová soutěž krásy, kde by automobily byly poháněny motory o jednom až dvanácti válcích, o výkonu 1,5 až 450 koní. Motor s největším objemem je namontován ve voze Rolls-Royce Phantom I: 7668 cm³. S výjimkou motocyklů o objemu 50 cm³ má nejmenší z přítomných motorů automobil Intermeccanica (493 cm³).

 

Koncept přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este a na ní vystavená vozidla představují neobyčejnou kombinaci tradice a vize. Tuto auru podtrhuje soutěžní kategorie Koncepty a prototypy, která je jedinečná a nenaleznete ji na žádné jiné ze světových přehlídek klasických vozů. Prezentované automobily vyjadřují kreativní vášeň těch nejlepších designérů naší doby, včetně jejich perspektivy pro budoucnost. Přehlídka se soustřeďuje na vize automobilového designu ve světě zítřka jako protipól k retrospektivě důležitých historických vozidel a jejich dob. O cenách Concorso d’Eleganza Design Awards se rozhoduje hlasováním veřejnosti.

Ohromující historie a fascinující budoucnost

Výjimečný charakter přehlídky Concorso d’Eleganza Villa d’Este vytváří neobvyklá kombinace vybraných historických vozidel na dvou i čtyřech kolech spolu s prezentací nejnovějších konceptů a prototypů. Soutěže krásy jsou ve stylovém prostředí Villa d’Este a Villa Erba středem pozornosti. Tyto přehlídky jsou prostorem pro předvedení vzácných a neobvyklých vozidel z nejrůznějších období. Automobilové části se zúčastní 51 vozů neobyčejné úrovně a fascinujících historií, které budou v osmi kategoriích soupeřit o přízeň poroty i veřejnosti. Čtyřicet motocyklů v pěti kategoriích a jedné speciální třídě bude tvořit opravdu elitní pole soupeřů. Ceny v různých kategoriích definují tematické zaměření na připomínání minulosti konstrukce dopravních prostředků.

Majitelé 51 automobilů pocházejí z 16 zemí – nejvíce z nich (12) z USA. Přehlídky se zúčastní vozy 30 různých značek, které byly vyráběny v sedmi zemích. Itálie je zastoupena dvanácti značkami, a je tedy nejvíce reprezentovanou zemí. Pochází odtud také Ferrari jako značka s nejvíce kandidáty (7).

Osm automobilových kategorií

Třída A. Démoni rychlosti: Průkopníci vytrvalosti ze Zlatého věku.
Tato třída připomíná vytrvalostní soutěže, jako byl Pohár Gordona Bennetta, klasický závod z Paříže do Rouenu nebo 24 hodin Le Mans. Znovu se zde setkávají dva závodní vozy, které proti sobě soutěžily na okruhu Brooklands v britském Weybridge/Surrey a byly legendou již ve třicátých letech: francouzský Ballot 3/8 LC z roku 1920 a Bentley 4 ½ Litre z roku 1929.

Třída B. Cestování se stylem: Kolem světa za 40 let

Zde o přízeň porotců soupeří luxusní a extravagantní automobily z předválečného období. Tito kandidáti se zrodili ze stylu svých časů a nejen že mohou vyzařovat ducha éry dekadence – musí ho ztělesňovat.

Třída C. Sbohem, jazzu, vítej, rádio: Plnou rychlostí do 30. let

V roce 1932 se na svou úspěšnou kariéru vydalo automobilové rádio. Rytmická harmonie povzbuzovala řidiče osvojit si dravější styl jízdy. Tato třída ukazuje, jak rozdílně jednotlivé automobilky reagovaly na takovou výzvu. Je tu představena celá paleta možných reakcí, od rychloběžných převodovek po aerodynamické karoserie a kompresorem přeplňované motory.

Třída D. Rychlejší, tišší, hladší: Hrdinové tryskového věku

Po roce 1945 přišly na scénu sportovní krásky a tato třída je svádí dohromady. Sportovní vozy poháněné výkonnými motory a oblečené do individuálních, zakázkových karoserií byly daleko napřed, pokud šlo o exkluzivitu.

Třída E. Grand Tour pokračuje: Dalších 40 let

Po roce 1945 se na naše silnice rychle vrátily také velké luxusní sedany. Nesčetné speciály a jedinečné zakázkové karoserie vznikaly i ve třídě luxusních vozů.

Třída F. Rychlí a okázalí: Hračky playboyů

Tady přicházejí na řadu rychlé vozy pro vyšší společnost – nijak zvlášť praktické, ale absolutně báječné. Závodní vozy schválené pro silniční provoz nebo závod Le Mans, vlastněné kdysi mladými požitkáři pro cestování z jednoho nočního klubu do dalšího.

Třída G. Supergioiello: Malé hračky pro velké kluky

Soutěžící v této třídě jsou důkazem toho, že exkluzivita sportovních vozů nebyla omezena jen na údaje jako počet válců, objem nebo výkon. Dokonce i na automobil s dvouválcovým, vzduchem chlazeným motorem může být velkolepý pohled. Nejprodávanější sportovní automobil této třídy přitom vznikl jen ve 21 kusech. Čtyři z těchto sportovních vozů zůstaly zcela jedinečné.

Třída H. Tvarováni rychlostí: Závodění napříč dekádami

Tyto závodní vozy představují mnohostranné způsoby, jakými tvar přispíval k aerodynamickému efektu. Design karoserií byl v období od 50. do 70. let bezkonkurenčně estetický, i když jediným účelem bylo vyhrávat závody.

Pět tříd motocyklů

Již posedmé se bude Concorso d’Eleganza Villa d’Este na březích jezera Como řadit také mezi nejexkluzivnější akce roku pro majitele a fanoušky historických motocyklů. Historická přehlídka krásy klasických strojů z různých období představuje pozadí pro velké výkony, které budou po oba dny předvádět vzácné klenoty na dvou kolech. V sobotu se motocykly seřadí na přehlídku Concorso di Motociclette. Vyrazí do ulic měst Como a Cernobbio, než zamíří na projížďku parkem na Villa Erba a dorazí před Villu d’Este. V neděli se tu jednostopé stroje seřadí pro hodnocení zkušenou mezinárodní komisí.

V roce 2017 se také poprvé postaví na start motocyklové prototypy. I letos budou návštěvníci poprvé volit nejkrásnější klasický motocykl mezi všemi kandidáty.

Jednotlivé třídy ocenění pro tuto soutěž krásy umožňují návštěvníkům poznat významné milníky ve vývoji motocyklu a prohlédnout si jejich nejdůležitější zástupce. Pět tříd a jedna speciální kategorie byly definovány tak, aby navedly pozornost veřejnosti ke zvláště fascinujícím strojům a historickým fázím.

Majitelé z pěti zemí představí celkem 40 kandidátů, vyrobených v šesti zemích. S 35 značkami je zde rozmanitost ještě větší než u automobilů. Itálie je opět zastoupena nejvíce – 25 značkami. Dvanáct z těchto značek vyrábí motocykly do dnešních dnů.

Třída A. Sny a dobrodružství – motocykly 20. a 30. let pro Velkou cestu

Tato třída je napěchována vytrvalostními motocykly. Ty před téměř 100 lety umožnily realizovat sen o individuálním cestování. Je tu i belgický „Gillet Tour du Monde“. Byl to první motocykl, který v roce 1926 objel svět.

Třída B. Alternativy – skútry z 50. let, které neuspěly

Tato třída představuje začátky boomu skútrů z roku 1946. Letecký výrobce Piaggio uvedl na trh svoji Vespu a celá řada dalších společností ho následovala s nesčetnými dalšími návrhy.

Třída C. Originály – Street Scramblery z Japonska 60. let

Japonští designéři si zvláště oblíbili styl „Scrambler“ s vysoko umístěnými výfuky a řídítky. Tento trend udělal z motocyklů Scrambler samostatný segment, kterým jsou dodnes.

Třída D. Evropský pohled – čtyřky ze 70. let v novém stylu

Honda CB750 odstartovala změnu image. Stroje se čtyřmi válci se změnily z cestovních na závodní stroje. Evropští specialisté dodávali nové rámy pro úpravu japonských motocyklů a dokonce i kompletní stroje.

Třída E. Motocyklový design – nové koncepty motocyklů a prototypy

Vzrušující koncepty motocyklů, vzniklé v designových studiích a až dosud povětšinou prezentované jen interně.

Speciální kategorie. Sny mladých – sportovní padesátky v Itálii 50. a 60. let

Malé motocykly o objemu do 50 cm3, výkonu do 1,5 koně a maximální rychlosti do 40 km/h si v 60. a 70. letech získávaly srdce teenagerů. Motorsportem inspirovaný design byl základním kamenem těchto strojů.

Program akce

Již v pátek budou moci návštěvníci obdivovat stroje vystavované v parku Villa Erba jako součást veřejné výstavy. Tyto stroje budou součástí aukce RM Sotheby’s, která se bude konat v sobotu večer.

V sobotu ve 14:00 začíná ve Villa Erba vyjížďka závodních motocyklů směrem do Villa d’Este. Odpoledne proběhne ve Villa d’Este volba první důležité ceny – poháru veřejnosti „Coppa d’Oro Villa d’Este“.

V neděli proběhne přehlídka 51 vozů a 40 motocyklů před velkou tribunou v zahradě Villa Erba, kde také vítězové obdrží své ceny. A konečně v neděli večer udělí mezinárodní porota složená z expertů tu nejdůležitější cenu pro automobily: „Nejlepší z přehlídky“ ve Villa d’Este.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.