Citroën chystá výstavu „Válečné továrny: život a výroba za frontou“

Autor: Tisková zpráva - 20. 4. 2015


Radnice 15. pařížského obvodu pořádá při příležitosti 100. výročí první světové války a výstavby továren André Citroën na nábřeží quai de Javel výstavu „Válečné továrny: život a výroba za frontou“, kterou připravilo Centrum historických archivů skupiny PSA Peugeot Citroën. Veřejnost se bude moci od 25. dubna do 7. května 2015 seznámit s výjimečnými historickými dokumenty a fotografiemi z fondů skupiny PSA Peugeot Citroën a jejich partnerů.

VÁLEČNÉ TOVÁRNY: ŽIVOT A VÝROBA ZA FRONTOU

Výstava Válečné továrny připomíná proces transformace průmyslu a ekonomiky, k němuž došlo v souvislosti s první světovou válkou, a to prostřednictvím historie společností, které byly součástí skupiny PSA Peugeot Citroën (Peugeot, Panhard & Levassor, Mors, Delaugère & Clayette, Citroën). Výstava je rozčleněná do tří částí: potřeby národů ve válce, organizace válečné ekonomiky a dělnické obyvatelstvo za frontou. Na výstavě bude exkluzivně představen film Válečné továrny: Citroën 1914-1918, který připravila laboratoř IDHES-Evry na Univerzitě v Evry-Val-d’Essonne.

1914 – 1919: VÁLEČNÉ TOVÁRNY ZNAČKY AUTOMOBILE CITROËN

Francouzská vláda vyzvala v roce 1914 veškeré obyvatelstvo, aby se podílelo na válečném úsilí. Zatímco část pracovní síly i vedoucích představitelů bylo povoláno do armády, soukromé průmyslové podniky musely plnit vojenské materiální potřeby a masově vyrábět výzbroj a další potřebné vybavení. V 15. pařížském obvodě tehdy vyrostly továrny André Citroën.

André Citroën již v 15. obvodě vyráběl ozubená kola (společnost Engrenages Citroën, nábřeží quasi de Grenelle) a automobily (Automobiles Mors, ulice rue du Théâtre). Když získal obrovskou zakázku na výrobu dělostřeleckých granátů ráže 75 mm, pustil se v únoru 1915 do výstavby nových továren na sériovou výrobu tohoto typu munice. Během několika měsíců byly během roku 1915 přebudovány staré průmyslové továrny a na zelinářských pozemcích ve čtvrti Javel vyrostly nové výrobny. Výroba se tu organizovala podle amerických metod, které popsal Frederick Winslow Taylor.

Díky postupnému rozšiřování v letech 1916 a 1917 zaujímaly továrny na konci války více než dvanáct hektarů. Staly se největším průmyslovým komplexem, který kdy v Paříži vyrostl, z hlediska organizace a realizovaných sociálních projektů šlo o modelové továrny. Po podepsání příměří došlo po zastavení zakázek na dodávky munice k přebudování továren.

Z této rekonverze vznikla v roce 1919 první evropská automobilka, podnik Automobiles Citroën.

100-let-tovarna-andre-citroen

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru