V sobotu 12. května bude na pro truckery doposud neznámém okruhu, Istanbul Park zahájen nový ročník mistrovství Evropy tahačů. Po loňské úspěšné sezóně hodlá David Vršecký spolu s celým týmem nadále pokračovat k postupné cestě vzhůru! A míří hodně vysoko!

Úspěšná desetiletka

Sezóna 2010 byla podle jezdce a konstruktéra v jedné osobě o pokusech a omylech. Loni to bylo mnohem lepší, David slavil po dvou letech v Le Mans vítězství v pohárovém závodě, předposlední den šampionátu byl ziskem sedmadvaceti bodů vůbec nejúspěšnějším jezdcem startovního pole. „I dnes trvám na tom, že až do nedělní bouračky jsem se cítil v Le Mans jako v průběhu sezóny 2009, kdy jsem obhájil titul,“ říká David Vršecký s odstupem času. „V průběhu pauzy mezi šampionáty jsme odvedli dobrou práci. Jasně, víme, že konkurence nezahálela, přesto si věříme.“

 

Sezónu 2012 zahájila Buggyra již tradičně listopadovým testováním v Mostě, kterého se vedle dvojice Norbert Kiss – David Jenkins zúčastnil rovněž Dan Landa, který se netajil tím, že by si rád zajel i ostrý závod. Následovaly práce na závodním speciálu, v únoru oslavil David v kruhu blízkých desetileté výročí od svého nástupu k Buggyře. „Shodli jsme se na tom, že dva tituly mistra Evropy, tři třetí místa a několik světových rychlostních rekordů představují solidní základ. David má na co navazovat. Všichni doufáme, že již v této sezóně,“ komentoval Vršeckého desetiletku týmový manažer Jan Kalivoda.

Na začátku února rozhodlo týmové vedení o novém testovacím modelu. Místo dvou po sobě jedoucích dnech bude po prvním dni testování následovat delší pauza. „Vedli jsme na to téma s Davidem dlouhé debaty a nakonec jsme se rozhodli, že to zkusíme,“ vysvětluje závodní inženýr Robin Dolejš. „V minulosti se stávalo, že jsme v úvodu na něco přišli a hned na tom museli začít dělat. Dostávali jsme tak sami sebe pod tlak. Teď si chceme nechat větší časový odstup.“

Dobrá šance

Přestože jsou s přepravou do dějiště konání prvního podniku šampionátu na okruhu Istanbul Park spojeny jisté logistické obtíže (hned další týden se jede v Misanu), Honza Kalivoda „dobytí“ další destinace vítá. „Z marketingového hlediska představuje Turecko vedle Ruska a Anglie další velkou výzvu, zaznamenali jsme pozitivní reakce ze strany všech partnerů. Prestiž truck racingu tím nepochybně stoupne.“

O rostoucím zájmu o závody tahačů vypovídá i skutečnost, že se letos uskuteční rekordní počet jedenácti závodů. David Vršecký kvituje z pozice konstruktéra srpen bez závodění a třítýdenní pauzu mezi Mostem a Zolderem. „Děláme vývoj celou sezónu, delší pauzy proto bereme všemi deseti. Bude více času na testování a volbu nejvhodnější taktiky před závěrečnou třetinou šampionátu,“ potvrdil dvojnásobný mistr Evropy.

Zvýšená bezpečnost

4. dubna otestuje Buggyra na okruhu v Mostě nový závodní speciál. Na rozdíl od předchozích let ovlivnily v důsledku hromadné havárie z Le Mans vývoj vozu nové bezpečnostní prvky. „Srdce konstruktéra, který bojuje s každým kilem navíc, zaplakalo. Rozum závodníka ovšem říká, že každý nový bezpečnostní prvek je ku prospěchu věci,“ potvrdil David.

V důsledku nových pravidel přibyly v kabině dvě robustní kovové výztuhy. První z nich je na boku a chrání jezdce před úderem na dveře. Druhá výztuha zajišťuje střechu a měla by zabránit její deformaci v případě, že kamión začne metat salta. Hmotnost kabiny se zvýší o zhruba deset kilo. „Jedná se o problém z kategorie snadno řešitelných. Díky boční výztuze se bude do autakomplikovaněji nastupovat a zejména z něj vystupovat. Jsem upřímně zvědav, jak se s tím poperou třeba Östreich s Lackem,“ směje se David při představě robustních postav svých soupeřů. „Na jízdu by tato změna neměla mít zásadní vliv. Možná pár tisícin na kolo.“

Větší komplikace přinesla změna nárazníku. Až do kolize v Le Mans byl za tímto účelem využíván převážně díky své váze hliník. Poté však FIA aluminium zakázala, ke slovu se dostane železo. David Vršecký se s tímto rozhodnutím ztotožňuje: „Hliník je lehký, na druhou stranu i relativně silná trubka po nárazu praskala, jako kdyby byla z papíru. Při bouračkách to bylo nebezpečné. Čas od času ulítla celá výztuha. V případě renaultů vzniklo po nárazu na zadní nárazník něco, čemu se mezi truckery říkalo parohy. Kontakt se rovnal minimálně proražení pneumatiky.“

Vzhledem k tomu, že Buggyra musela být na všech závodech dovažována na nezbytné minimum, problémy s hmotností nehrozí. Zatížení boků za koly ovlivní nastavení vozu a projeví se na rychlosti. David Vršecký: „Viděl bych to do dvou desetin na okruh. Vzhledem k tomu, že se prvních sedm jezdců super pole vejde do sekundy, se jedná o jistou ztrátu. Podmínky ale budou pro všechny stejné.“

Tisková zpráva/-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.