Pachatelé se přesně po třech letech vracejí na místo činu. I takto lze charakterizovat snahu týmu Buggyra a pilota Davida Vršeckého překonat 13. dubna 2013 hned tři světové rychlostně-vytrvalostní rekordy v jízdě závodním tahačem. Ve hře budou světová maxima na 100 kilometrů, 100 mil a v hodinovce.

Tři jednou ranou…

 

Jeden z nejúspěšnějších týmů historie truck racingu opět rozbije stan na testovacím okruhu DEKRA poblíž Lausitzringu. Nutno říci, že Buggyra má s tímto místem jen ty nejlepší zkušenosti, dne 13. dubna 2010 totiž právě na tomto okruhu překonal David Vršecký tři česká rychlostní maxima, která jsou zároveň neoficiálními maximy světovými. „Tenkrát jsme na poslední chvíli měnili místo konání rekordu, takže jsme nestihli vyřešit veškeré formality. Letos děláme na všem s patřičným předstihem,“ ubezpečuje týmový manažer Jan Kalivoda. Dohlížet na regulérnost pokusů budou komisaři FAS AČR, jejímž prostřednictvím byla včera odeslána oficiální přihláška o historický zápis.

Z pohledu na tři roky staré výsledky vyplývá, že si David bude moci dovolit ve srovnání s dubnem 2010 dokonce zvolnit, tehdy totiž vyvinul ve srovnání s předchozími svěťáky rychlost o takřka deset kilometrů vyšší. Nic podobného ale nehrozí. „Z naší strany se rozhodně nejedná o snahu zviditelnit se za každou cenu.

Rekordní pokusy jsou v první řadě spojeny se ziskem dat. I když okruh hodně připomíná ovál, data z akcelerací použijeme v rámci přípravy závodního speciálu pro letošní sezónu. A vzhledem k našemu angažmá na Rallye Dakar v pozici dodavatele motorů, nás bude zajímat spolehlivost agregátu při všech možných extrémních podmínkách. V samotném závodě je motor několik sekund v absolutním výkonu, pak otáčky padají. Při rekordu to bude o něčem jiném,“ říká technický ředitel Robin Dolejš, který zároveň přišel s velmi zajímavou informací. „Závodní tahače mají povolenou maximálku 160 km/h přes dvacet let. Za tu dobu udělala technika několik obrovských skoků kupředu. Proto jsme si řekli, že nebude od věci vyzkoušet, kam až by se mohla posunout maximální povolená rychlost v dnešních podmínkách. Podle našeho názoru se jedná minimálně o zajímavé téma k diskusi.“

Pneumatiky zatím neznámou

Nejviditelnějším protagonistou rekordních pokusů bude pochopitelně David Vršecký. Podle propočtů absolvuje v kabině závodního speciálu „Big Boy 01“ při délce okruhu 5800 metrů během hodiny cca třicet kol, k překonání světových rekordů je nezbytné vyvinout minimální průměrnou rychlost 170 km/h. V praxi to znamená, že v některých případech překročí ručička tachometru 200 km/h. Právě tato skutečnost se podepsala na volbě trati. „Bohužel okruh v Mostě nepřipadal od samého počátku v potaz. Jeho profil je pro světové rekordy nevyhovující, to snad pochopí každý,“ potvrdil dvojnásobný mistr Evropy, který se těší na změnu. „Nebudu si sice muset hlídat ve zpětném zrcátku soupeře, na druhé straně se snad každému špičkovému jezdci několikrát v průběhu kariéry stalo, že nezajel nic moc, ale přesto vyhrál na základě chyb soupeřů. Tady se posadím do auta a hodinu to bude jenom o mně, technice a pneumatikách. Ideální varianta spočívá ve vyvinutí potřebné rychlosti a jejím dalším udržování. Náš sport je ale hodně nevyzpytatelný.“

Právě pneumatiky se staly hlavním důvodem neuskutečnění původně plánového pokusu o překonání světového rekordu na 500 kilometrů. Pro tento zdravě lobboval zejména dakarský hrdina Robin Dolejš. „Pochopitelně zcela chápeme, že distance 500 kilometrů při plném zatížení motoru je s ohledem na další vývoj motorů pro Dakar mimořádně zajímavá. Podle našich improvizovaných, ale celkem přesných propočtů a zkušeností z předchozího pokusu víme, že pneumatiky tak extrémní zátěž nevydrží.“ potvrdil šéf mechanik, Vojta Loupal. Mimochodem, pneumatiky zatím představují jedinou neznámou.

Drsný velký chlap

Titulek v případě rychlostního super speciálu rozhodně nepřehání. Pěti a půl tunový speciál Buggyra „Big Boy 01“ bude hnát k rekordním maximům motor Gyrtech MK13-3EC Dakar o kubatuře 12 500 ccm a síle 1350 koní, kroutící moment 6000 Nm. Ve výčtu dalších komponentů nesmíme opomenout šestnáctistupňovou manuální převodovku ZF/Gyrtech 2013, turbodmychadlo Schmitzer/GT 2011 a brzdy Knorr a Ferodo.

Spotřeba je odhadována na 100 l/100 km a proto bude speciál vybaven navíc externí nádrží na dalších 250l. „Při stavbě auta jsme vycházeli a vycházíme ze zkušeností z roku 2010, vše jsme ovšem patřičně vylepšili. Na druhou polovinu března plánujeme testování, po kterém mohou přijít na řadu dílčí úpravy. Z takových 90% ale máme hotovo,“ prozradil Robin Dolejš.

Jak již bylo napsáno v úvodu, „Velký hoch 01“ s dvojnásobným mistrem Evropy Davidem Vršeckým v kabině naplánoval své rekordní představení na 13. duben 2013. Program akce bude zahájen v pravé poledne a ve 13:00 David vyrazí na okruh. Za hodinu se rozhodne, jaký osud připraví spojení magických třináctek. Nutno ovšem říci, že časový harmonogram bude upravován na základě aktuálních klimatických podmínek.

Tisková zpráva/-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.