Autoklub ČR otestoval zimní pneumatiky 205/55 R16 91 H

Autor: Tisková zpráva - 12. 10. 2016


Autoklub ČR, stejně jako v předcházejících letech, přináší výsledky testu zimních pneumatik. Pro zimní sezónu 2016/2017 byly testovány pneumatiky prémiového segmentu renomovaných značek. Výsledky testu tomu odpovídají – test neodhalil výrobek, který by kvalitou a výkonem měl u motoristů propadnout.

Testovány byly pneumatiky (uvedeny v pořadí podle celkových výsledků):

  1. Continental WinterContact TS860 (DOT 4915 vyrobeno na Slovensku)
  2. Michelin Alpin 5 (DOT 4315, vyrobeno v Německu, referenční pneu)
  3. Dunlop Winter Sport 5 (DOT 1615, SI W, vyrobeno v Německu)
  4. Nokian WR D4 (DOT 2315, vyrobeno v Rusku)
  5. Goodyear Ultra Grip 9 (DOT 4414, LI 91, vyrobeno ve Slovinsku)
  6. Bridgestone Blizzak LM 001 (DOT 4414, LI 91, vyrobeno v Polsku)
  7. Hankook i*cept RS2 W452 (DOT 3815, vyrobeno v Maďarsku)
  8. Pirelli Sottozero 3 (DOT 4615/4715, vyrobeno v Itálii)

Další základní údaje:

  • rozměr testovaných pneumatik 205/55 R16 91 H,
    k testování byla použita vozidla VW Touran 1.4 TFSI a Audi A3,
  • testy se uskutečnily ve švýcarském Ulrichen, kde jsou stabilní zimní podmínky a na polygonu poblíž německého Hannoveru,
  • pneumatiky Michelin Alpin 5, Continental WinterContact TS860 a Dunlop Winter Sport 5 byly v testu hodnoceny jako velmi dobré.

Test byl zaměřen výhradně na symetrické dezény, ve výsledcích sleduje jejich silné a slabé stránky. Mezi výhody symetrických dezénů patří skvělý záběr v rozbředlém sněhu, výborný odvod vody, dobré směrové vedení řízené nápravy. Nevýhody symetrických dezénů Autoklub ČR spatřuje v horší stabilitě vozu, slabším bočním vedení a vyšší hlučnosti.

Symetrické dezény nabízejí standardní technologii a profil shodný v podélné ose pneumatiky. Má vyvážené vlastnosti na suchu, zejména na rovině. V zatáčkách vykazuje menší stabilitu. Rezervy lze najít na mokru a sněhu. Je používán zejména u nižší palcové řady, proto i cena symetrických pneumatik bývá vždy velmi příznivá.

Asymetrické pneu jsou vybaveny odlišnými funkčními segmenty, které jsou nesymetricky uspořádány. Vnější dezénové bloky zajišťují záběrové vlastnosti pneu a efektivní odvod vody a sněhu z povrchu pneu, vnitřní část podporuje lepší ovladatelnost a stabilitu v zatáčkách. Náročnější technologie řadí asymetrické pneu do vyšších palcových řad i vyšších cen. Asymetrické pneumatiky se montují dle značení na bočnici – OUTSIDE.

Směrové pneumatiky jsou díky typickému V typu profilu lehce identifikovatelné. Konstrukce dezénu přispívá k rychlému odvodu vody a větší odolnosti proti aquaplaningu. Také průjezd rozbředlým sněhem nedělá pneumatikám se symetrickým dezénem větší problémy. Směrové pneumatiky se montují dle označení šipkou na bočnici.

Výsledky testování

Celkové výsledky testování uvádí následující tabulka.

19 01

Referenční pneu Michelin Alpin 5 stanovuje 100 % výkonnost.

Subjektivní hodnocení: přímá stabilita jízdy (25 %), odezva na řízení (25 %), lineární růst boční síly (25 %), změna jízdního pruhu (25 %).

Suchý povrch – brzdění s abs

Střední hodnota brzdné dráhy s podporou ABS s maximálním tlakem v brzdné soustavě pro každou sadu pneumatik. Hodnota je extrapolována z rychlosti 100 km/h do 0 km/h.

02

Suchý povrch – zbytková rychlost při brzdění s abs

Zbytková rychlost v km/h ve chvíli, kdy nejlepší pneumatiky již zastavily. Měřeno z rychlosti 100 km/h do 0 km/h na suchém asfaltu.

03

Suchý povrch – handling

Průměr časů na průjezd handlingovým okruhem (objektivní měření) a zhodnocení přesnosti jízdy, reakce vozidla na natočení volantu a bezpečnosti jízdy ze strany zkušebního jezdce na suchém handlingovém okruhu (subjektivní měření). Průměrný čas na kolo v sekundách na suchém asfaltu, okruh 1823 m.

04

Mokrý povrch – aquaplaning příčný

Projíždění hloubkou vody 5 mm na okruhu o průměru 200 m. Měří se průměr příčného zrychlení při konstantní rychlosti vozidla. Při každém průjezdu okruhem se konstantní rychlost vozidla zvyšuje.

05

Mokrý povrch – aquaplaning podélný, přední náhon

Měření prokluzu otáček levé přední a pravé zadní pneumatiky, které se volně odvalují v  9 mm vrstvě vody.

06

Mokrý povrch – kruhová dráha (cornering)

Průměrný čas za kolo (objektivní měření) a subjektivní zhodnocení přesnosti jízdy na konstantně zavlažované asfaltové dráze.

07

Mokrý povrch – ovladatelnost – handling

Průměr časů na průjezd handlingovým okruhem (objektivní měření) a zhodnocení přesnosti jízdy, reakce vozidla na natočení volantu na konstantně mokré dráze (subjektivní měření).

08

Mokrý povrch – brzdění všech kol s podporou ABS

Střední hodnota brzdné dráhy s podporou ABS s maximálním tlakem v brzdné soustavě pro každou sadu pneumatik. Hodnota je extrapolována z rychlosti 100 km/h do 0 km/h.

09

Mokrý povrch – zbytková rychlost při brzdění s abs

Zbytková rychlost v km/h ve chvíli, kdy nejlepší pneumatiky již zastavily. Měřeno z rychlosti 100 km/h do 0 km/h na suchém asfaltu.

10

Sníh – 4×4 brzdy s podporou ABS

Střední hodnota brzdné dráhy s podporou ABS s maximálním tlakem v brzdné soustavě pro každou sadu pneumatik. Hodnota je extrapolována z rychlosti 50 km/h do 0 km/h na sněhu, -7/-10°C

11

Sníh – zbytková rychlost při brzdění s abs

Zbytková rychlost v km/h ve chvíli, kdy nejlepší pneumatiky již zastavila. Měřeno z rychlosti 100 km/h do 0 km/h na sněhu.

12

Sníh – handling -4/ -5 °C

Průměrný čas v sec. při výjezdu do kopce na trati dlouhé 1250 m.

13

Sníh – ASR akcelerace na sněhu +2 °C

Měření záběru na sněhu s asistencí podvozkového systému ASR, prudký rozjezd z 0 na 20 km/h, vzdálenost potřebná k dosažení měřené rychlosti.

14

Sníh – záběr na sněhu

Dosažení co největšího tahu při prokluzu do 60 %. Záběrové hodnoty pneumatik v přepočtu na kilogramy ukazují schopnost utáhnout větší váhu a tím lepší je záběr na sněhu.

15

Vnější hluk

Vnější hluk pneumatik při dosažení rychlosti 50 km/h a 80 km/h.

16

Valivý odpor

Odolnost proti silám působícím proti pohybu vozidla.

18

Vyhodnocení

Autoklub ČR doporučuje motoristům nejen dodržovat limity stanovené zákonem, ale v zájmu bezpečnosti vlastní i bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu věnovat pozornost i výběru a stavu konkrétních pneumatik.

Aktuální test Autoklubu ČR vyhodnotil osm pneumatik se symetrickým dezénem a s převážně prémiovými technologiemi. Nejvyváženější vlastnosti na suchu prokázala pneu Continental WinterContact TS860 s jasnou převahou v brzdění i valivém odporu. Výrobce vyřešil odvěký konflikt brzd a energetické náročnosti, které většinou stály proti sobě.

Na mokrém povrchu si udržel celkové vítězství referenční Michelin Alpin 5. Stabilní vlastnosti v brzdění, aquaplaningu i handlingu na mokru řadí Michelin mezi zajímavé kandidáty pro české motoristy, kteří oceňují výkon na mokru.

Na sněhu se do popředí vrátil Continental WinterContact TS860, byť s minimálním odstupem od reference. Opět nejlepší brzdy, akcelerace a handling nabízí motoristům velmi dobrý výkon na sněhu v testu.

Test Autoklubu ČR vyhodnotil všechny testované pneumatiky jako vhodnou variantu pro bezpečnou jízdu v zimních podmínkách. Rozdíly mezi nejlepšími a nejhoršími výsledky v brzdění, především na sněhu a mokru, jsou stále až 10 m, nicméně Autoklub ČR posuzuje výsledky letos testovaných pneumatik jako dobré, zejména v porovnání s výsledky méně kvalitních zástupců testovaných v minulosti. Detailní rozdíly ukazují jednotlivé grafy disciplín.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru