Znáte to: Je zima, venku – 15°C, zhruba měsíc jste autem nejeli. Přijdete k autu a chcete odemknout dálkovým ovládáním…nejde to. Říkáte si: „Nejspíš zamrzly mechanismy centrálního zamykání.“ Odemknete tedy manuálně klíčkem. Nasednete do vozu, chcete nastartovat, ale nic se neděje. Nedá vám to a zkoušíte to znovu a znovu. Pak si uvědomíte, že to nemá smysl. Je to nejspíš vybitá autobaterie. Přesně tato situace se vám může přihodit, pokud si stav své autobaterie nepohlídáte.

Autobaterie je zdrojem elektrické energie v motorových vozidlech. Jedná se o chemický zdroj elektrické energie. Z autobaterie se energie dodává pouze, je-li motor v klidu, pokud motor běží, je zdrojem elektřiny alternátor. Autobaterie je sestavena z několika článků. Každý má napětí přibližně 2,1 V a skládá se z nádoby (plastový obal), deskových elektrod (olovo), separátoru (nevodivý materiál mezi elektrodami) a elektrolytu (obvykle H2SO4 + H2O).

Životnost běžné autobaterie se pohybuje mezi čtyřmi a šesti lety. Pokud se nová autobaterie použije do auta staršího, životnost baterie může být i kratší. Nemá totiž ideální podmínky, elektroinstalace auta může být provozem již opotřebovaná. Kondici autobaterie si můžeme ověřit sami, buď hustoměrem nebo orientačně, stačí nasát trochu elektrolytu. Pokud je čistý, je to v pořádku. Jakmile je špinavý, znamená to, že baterie dostávala „zabrat“ a nebude stoprocentní. Upozorňuji, že elektrolyt je silná žíravina a musí se s ním manipulovat obzvláště opatrně.

 

Autobaterii prospívá časté používání. Pokud ji dlouho nepoužíváme, na elektrodách dojde k zatvrdnutí sulfidu olova. Pokud dojde k úplnému vybití, kdy auto vůbec nereaguje, lze vůz roztlačit. To ovšem nedoporučuji s ohledem na moderní vozy – mají většinou katalyzátor , který se při roztlačování může poškodit. Další variantou jsou startovací kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu, jehož motor běží, a poté k vaší autobaterii. Po otočením klíčku ve vašem vozidle by mělo naskočit i vaše auto. Poté by mělo stačit ujet cca 50 – 100 km, aby baterie byla oživena a druhý den normálně nastartovala. Ovšem stejně bych doporučoval zajet do servisu, baterii změřit, dobít nebo koupit rovnou novou baterii.

Mnoho lidí lákají takzvané bezúdržbové baterie, o něž se není třeba vůbec starat. Voda, která se při dobíjení odpaří, nezmizí z baterie tlakovým ventilkem, ale kondenzuje pod víkem a stéká zpět do článků. Není tedy třeba ji dolévat, ba to ani nejde. To ovšem neplatí pro běžné autobaterie. V takovýchto případech je nutné aspoň jednou ročně kontrolovat stav elektrolytu. Na bateriích jsou většinou rysky minima a maxima. Hladina nesmí klesnout pod ně, ale ani vystoupat nad rysku. Jestliže elektrolyt výrazně ubývá, bude špatné dobíjení a pak je třeba dolít pouze čistou destilovanou vodu.
Zvláštní péči potřebuje baterie, když uhodí mrazy. Pokud je stále v provozu, nic se neděje. Dobře nabitá baterie by měla v pohodě snést i teploty kolem minus 20°C. Jakmile však auto delší dobu stojí, je zle. V silných mrazech je třeba kontrolovat a dobíjet baterii častěji. Když nejedete týden nebo dva, kyselina se stáhne do desek a v článcích zůstane jen voda. Ta může zmrznout a led roztrhá buď desky, nebo i celou baterii.

-TJ-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.